تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع
تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع

دانلود کتابچه رهــنمای ارائه دادخواست در دیوان عدالت اداری

با سلام خدمت دوست داران رشته حقوق .  

 

پیرو ارائه کتابچه های حقوقی ، این بار راهنمای ارائه ی دادخواست در دیوان عدالت اداری را مورد بررسی و دانلود شما عزیزان به دو صورت پی دی اف و ورد قرار دادیم .  

 

امید است مورد استفاده و عنایت قرار بگیرد . جهت دانلود بروی اسم کتاب کلیک کرده تا به صفحه بارگزاری هدایت شوید . با تشکر مرتضی زارع  

 

آفیس راهنمای ارائه شکایت در محاکم اداری  

کتابچه پی دی اف ارائه شکایت در دیوان اداری

نحوه اجرای آرای شعب دیوان عدالت اداری

نحوه اجرای آرای شعب دیوان عدالت اداری

محمد رضا دلاوری، قاضی اجرای احکام دیوان عدالت اداری

مواد 12و 14 و 26 و34 و35 و36 و37 قانون دیوان عدالت اداری به معرفی واحد اجرای احکام دیوان عدالت اداری پرداخته است که با رجوع به نصوصات قانونی فوق اگر شخصی به دیوان عدالت اداری مراجعه و علیه واحد دولتی شکایتی مطرح نمود و موفق به اخذ رای قطعی از دیوان عدالت اداری شد و طرف شکایت یعنی واحد دولتی یا ارگان انقلابی از اجرای رای خودداری کرد این شخص می تواند جهت احقاق حق خود به عنوان محکوم له اقدامات ذیل را انجام دهد:
1-  بر اساس ماده 35 قانون دیوان عدالت اداری از شعبه صادر کننده رای در خواست نماید استنکاف محکوم علیه ر ا به رئیس دیوان منعکس نماید تا رئیس دیوان یا معاون او مراتب را جهت اجرا به یکی از دادرسان واحد اجرای احکام ارجاع نماید.

برای خواندن متن کامل به ادامه مطلب مراجعه فرمائید

ادامه مطلب ...

محکومیت علی اکبر جوانفکر اعلام شد

مشرق: علی اکبر جوانفکر مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و مشاور رییس جمهور به اتهام توهین به رهبر معظم انقلاب به یکسال حبس محکوم شد.

حکم بدوی دادگاه علی اکبر جوانفکر مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و مشاور رییس جمهور اعلام شد.

جوانفکر که در حال حاضر مسئولیت سرپرستی موسسه ایران یدک می کشد و رییس جمهوری نیز چندی پیش وی را به عنوان نماینده دولت در شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما منصوب کرد، به اتهام توهین به مقام معظم رهبری به یکسال حبس و پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب ، گروهها، انجمن ها و فعالیت های رسانه ای و مطبوعاتی محکوم شد.

پیش از این نیز دادگاه کیفری استان تهران علی‌اکبر جوانفکر را به اتهام انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی به تحمل یک سال حبس و سه سال محرومیت از هرگونه فعالیت مطبوعاتی محکوم کرد.

براساس این حکم ، جوانفکر به اتهام انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی در ویژه ‌نامه ای با عنوان خاتون به ۶ ماه حبس و در مورد اتهام انتشار مطالب و تصاویر خلاف عفت عمومی در این ویژه‌نامه به ۶ ماه حبس محکوم شده است.
این حکم پس از اعتراض جوانفکر به دادگاه تجدید نظر رفته است.

پرسش و پاسخ حقوقی شماره ۹

پرسش 1:    چنانچه وکیل نتواند پرونده را به نفع موکل خود تمام کند آیا می‌توان پولی را که به ایشان داده شده پس گرفت؟
پاسخ:   اگر به میزان حق‌الوکاله قانونی پولی اخذ نموده، حق استرداد آن را ندارید. اما اگر بیش از مبلغ قانونی مشروط به این که رای پرونده به نفع شما صادر شود اخذ نموده حق مطالبه اضافه دریافتی را دارید.

ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی --> قتل در فراش

دکتر محمد جعفر حبیب زاده

- 1 - مقدمه
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اصلاح قوانین و مقررات براساس موازین شرعی، بسیاری از قوانین حاکم بر جرائم و مجازاتها بازنگری شدند که در حوزه حقوق جزا، این امر منجر به تصویب قانون راجع به مجازات اسلامی گردید. بنابراین فرض، قانون مذکور از مقررات فقهی اقتباس گردیده، لکن در اکثر این مقررات به دلیل عدم وجود سابقه پیروی شده است. از جمله کتاب پنجم آن با عنوان «تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده» در دویستوسیودو ماده وچهل و چهار تبصره دردوم خردادماه 1375 به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی رسیده وشورای نگهبان نیز در ششم خرداد ماه همان سال آن را تأیید کرده است.
ماده 630 قانون مزبور راجع به قتل در فراش است که هم دارای حکم فقهی است وهم قضایی وموضوع آن در ماده 179 قانون مجازات عمومی سابق نیز مورد حکم قرار گرفته بود، هرچند قانون مجازات اسلامی سال 62 و 70 به این موضوع اشارهای نداشت.
به موجب ماده 630قانون مجازات اسلامی «هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد میتواند درهمان حال آنان را به قتل برساند و در صورتی که زن مکّره باشد، فقط مرد را میتواند به قتل برساند. حکم ضرب وجرح نیز در این مورد مانند قتل است.»  

 

برای خواندن متن کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید ..

ادامه مطلب ...

مصلحی : دستگیری عده ای به اتهام تلاش برای اخلال در انتخابات

به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام حیدر مصلحی شامگاه یکشنبه پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت که دستگاه امنیتی کشورمان بر فعالیت‌های افراد دستگیرشده اشراف اطلاعاتی کامل داشت.

وی افزود: برنامه ما بر اساس کامل شدن اطلاعات در خصوص فعالیت‌های این مجموعه و شناسایی نوع ارتباطات افراد و سپس دستگیری آن‌ها بود.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه افراد دستگیر شده دنبال اجرای طرح‌‌ها و برنامه‌های آمریکا در روند انتخابات مجلس نهم از طریق شبکه‌های مجازی و اجتماعی بودند، گفت: دستگیرشدگان از طریق فضای مجازی با خارج از کشور ارتباطاتی داشتند که پس از کامل شدن اطلاعات در خصوص اقداماتشان آن‌ها را دستگیر کردیم.

حجت‌الاسلام مصلحی خاطرنشان کرد که افراد دستگیر شده مجموعه قدرتمند و مهمی نبودند که بتوانند کاری انجام دهند.

مصلحی در عین حال با تاکید بر اینکه بر همه اقدامات و حرکت‌هایی که از سوی این مجموعه در خصوص انتخابات انجام می‌شود اشراف کامل داریم، مستندات به دست آمده از این افراد را قابل توجه دانست.
 
وی در پایان متذکر شد: ‌ آن‌ها در حال اجرای برنامه‌هایی برای انتخابات مجلس نهم بودند که دوازدهم اسفند ماه برگزار می‌شود.

گزارش های کار آموزی قضائی

سلام !  

گزارش های کار آموزی قضائی در دو بخش حقوقی و کیفری قرار می گیرند . و فردی که درس کار آموزی قضائی که بعضا اختیاری نیز می باشد چنانچه انتخاب کرده باشد گاها احتیاج به گزارشی از یک پرونده خواهد داشت !  

ما بر آن شدیم در این امر نمونه هایی از گزارش های کاری را ارائه کنیم . هرچند این کار بسته به نظرات اساتید حقوق کاری ناشایست است ، ولیکن دانشجو خود باید خلاصه ای از پرونده هایی که در آن حضور دارد را بنویسد ! ما فقط نمونه هایی میدهیم برای آشنایی با نحوه ی نگارش یک گزارش خلاصه ی کار اموزی قضائی .  

برای دانلود کتابچه گزارش شماره اول که کیفری می باشد بر روی کلمه ی دریافت کلیک نمائید تا به صفحه ی مربوطه هدایت شوید .  

منبع این کتابچه : وبسایت جناب آقای زررخ ( وکیل پایه یک دادگستری کرمانشاه )  

 

دریافت کتابچه گزارش کارآموزی قضائی ( کیفری )

نظر سنجی شماره چهارم

سلامی گرم و واقعا صمیمانه به همه ی خوانندگان وبلاگ حقوقی !‌ 

به اونایی که سبز هستند و سبز می مانند !  

به کسایی که ایرانی هستند و در خط امام و رهبری و گفتمان انقلاب !  

چه اصولگرا باشی چه اصلاح طلب !‌ 

چه از این دولت و کاراش خسته شده باشی چه اینکه هنوز در حمایت احمدی نژادی !‌ 

واسه من و تو که آدمیم چه فرقی میکنه که چه رنگی باشی ؟ مهم اینه که یک رنگ باشی !‌ 

خلاصه سلام به همه ی فارسی زبان های دنیا که میتوانند این متن رو بخونند !‌ 

 

الغرض ، هدف از این پست اینه که بپرسم واقعا شبکه های ماهواره ای چه بر سر ما دارند می آورند ؟ آیا واقعا خانواده بر اندازند ؟ یا یک سری آدم بی جنبه باعث شده زود الگو رداری های غلط کنند و باعث بدنامی این شبکه ها بشوند ؟  

اصلا این شبکه ها کجا ؟ چرا درست می شوند ؟  

چه نفعی برای ما دارند ؟  

چرا ما نباید نگاه کنیم ؟  

آنهایی که اقدام به تولید می کنند چه سودی می برند که به زبان فارسی برای ما تولید میکنند در حالی که خودشان و دولتشان از ایرانی و فارسی زبان چیزی نمی دانند ؟  

خانواده هایی هستند که واقعا بر سر این شبکه هایی مثل فارسی وان از هم متلاشی شده باشند ؟  

میشه ادعا کرد که عقل داریم و چیز هایی که میدونیم خوبه رو نگاه میکنیم و چیزهایی که عقل و شرع میگه رو نگاه نکن میذاریم کنار ؟؟؟  

اصلا کاری به اینکه چرا باید ماهواره منع بشود تا مردم عزیز ما به اینجا کشیده شوند کاری ندارم !  

حضرت محمد در منتخب نهج الفصاحه فرمایشی دارند بس قشنگ و به جا :  

مــردم در چیزی که به آن منع شده اند حریص تر می شوند !  

 

در ادامه ی مطلب داستان هایی حقیقت آورده شده که شاید با خواندن آنها نظرات پر مهرتان را لطف کنید ممنون می شوم ! دوستار شما مرتضی زارع !  

 

عناوین :  

 

مطالب مرتبط  
ادامه مطلب ...

چرا چین به تحریمها علیه ایران نمی پیوندد؟

تاکنون دو کشور چین و روسیه مهمترین کشورهایی بودند که با تحریم های یک جانبه امریکا علیه ایران مخالفت کرده اند . اتحادیه اروپا هم با شک و تردیدهای زیادی در این خصوص رو به روست و بحران اقتصادی پیش آمده برای بخی از کشورهای اروپایی وارد کننده نفت خام ایران ، اوضاع را برای آنان پیچیده تر از قبل کرده است. اما چرا با وجود فشارهای فزاینده امریکا به کشورهای آسیایی مانند چین ،‌ژاپن و کره ، چین هنوز به معاهدات اقتصادی خود با ایران پایبند است و به عنوان شریک تجاری و سیاسی ایران،‌تحت تاثیر این فشارها قرار نمی گیرد ؟ 

 

ادامه مطلب را بخوانید

ادامه مطلب ...

نوشته شده بود:« دکتر محمود احمدی نژاد؛ مردی از جنس مردم»

پیرمرد می گوید رئیس جمهور به او قول داده 10 میلیون برای درمانش بدهند اما یک میلیون به او رسیده است.

این روایت پیرمردی ست که خود را در این سن یک فدایی می داند برای رئیس جمهورش . مردی که حتما عکس بوسه احمدی نژاد بر شانه اش را در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 88 دیده اید. در آن پوستری که با فونتی درشت بر رویش نوشته شده بود:« دکتر محمود احمدی نژاد؛ مردی از جنس مردم»


عیسی خانی یکی از افتخاراتش را عکسی می داند که با رئیس جمهور است

  
این قصه پیرمرد صیاد است که رفت به ملاقات رئیس جمهور . او که عمرش را در دریا گذرانده برای صید ماهی. مردی که خود را صاحب سابقه مبارزاتی هم می داند ؛« تمام شهربانی مازندران دنبالم بود اما نمی توانستند بگیرندم. اسمم را در روزنامه ها هم زده بودند. » مرد سالخورده از سال های دور قبل از انقلاب می گوید از روزگار جوانی ؛ از نیمه شب هایی که سوار بر قایق چوبی پارویی باید دور از گزمه های حفاظت دریا ، ساعت ها پارو می زده تا برسد به تورهای صیادی صیادان شیلات و ماهی های خاویاری اش را قبل از رسیدن صیادان با خود ببرد برای امرار معاش؛ «من زندگی ام ماهی گیری بوده. به زور می گفتند شما حق ماهیگیری ندارید. برای همین یواشکی می رفتیم به دریا برای صید. آنها هم اسمم را داده بودند به شهربانی...»

سال ها از ایام صیادی گذشته و او مدتهاست که تمام دنیایش شده جنگ با بیماری های مختلف پیری و دکه کوچک وسط بازار ماهی فروش ها . کسب و کاری که چون دریایش دیگر ماهی برای صید ندارد ، باید تغییر کند به مرکز فروش ترشی و ماست کیسه ای.

جمعه ؛ 2 دی ماه 1390 و درست در ساعات پس از اذان ظهر ، اینجا بازار ماهی فروش های بابلسر است. جایی که پیرمرد ، چند روزی است دکه ماهی فروشی اش را تبدیل کرده به مرکز فروش ترشی و ماست کیسه ای . روبرویش ایستادیم. می خواهیم درخواست مصاحبه از او کنیم اما هم پاتوقی هایش می گویند احتیاط کنید چون حاجی کمی جوشی است!

کسبه بازار برای اینکه سر به سرش بگذارند ، گاهی چیزی درباره رئیس جمهور می گویند و پیرمرد هم با چوب ، دنبال شان می کند یا ناسزایی می گوید و نفرینی میکند. برای حرف زدن درباره رئیس جمهور اما همیشه آماده است. حتی اگر وعده داده شده از سوی احمدی نژاد درباره اش اجرا نشده باشد.

این گفت و گو از معرفی اش شروع می شود:« اسم من عبادالله عیسی خانی است و 80 ... 87 سال سن دارم.» این را می گوید و می سد درباره قصه ملاقات با احمدی نژاد؛« بابلسر آمد با طیاره ، پارکینگ یک . فکر کنم 6 یا 7 سالی می شود.»

پارکینگ یک ؛ بابلسر بلواری ساحلی دارد که 9 ورودی دریایش را محلی ها از پارکینگ یک تا 9 ، می نامند. در پارکینگ یک ؛ زمین فوتبالی است که سکو ندارد و تنها ورزشگاه شهر محسوب می شود. جایی که معمولا مهمانان ویژه برای سخنرانی از بالکن اداره تربیت بدنی اش استفاده می کنند و مردم در زمینش می ایستند. قبل از احمدی نژاد ، سال های سال قبل یعنی اواخر سال 74 بود که یکبار آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوره دوم ریاست جمهوری اش به این شهر رفت. از چند روز قبل این دیدار ، شهر به ولوله افتاده بود و خیابان پر چاله بولوار ساحلی برای این دیدار ، آسفالت شد و تمام شهر آن روز تعطیل بود و مردم همه جمع شده بودن برای دیدن رئیس جمهور. آن روز البته هاشمی سوار بر هلی کوپتر آمد و اصلا آن خیابان تازه آسفالت شده را ندید . درست مثل محمود احمدی نژاد که او هم سوار بر هلی کوپتر آمد سخنرانی اش را کرد و رفت !

دیدار پیرمرد با رئیس جمهور یک سالی بعد از شروع ریاست جمهوری او بوده . دیداری در سال 1385 در دور اول سفرهای استانی. اما آیا پیش از این هم او به احمدی نژاد رای داده بود؟ مثلا در دور اول انتخابات ریاست جمهوری؟؛« از اول تا آخر به احمدی نژاد رای دادم.» می گوید ، لبخندی می زند و تاکید می کند از اول تا آخر و بعد دوباره ادامه می دهد:« رای دادم؟ اینجا همه عکس های من زده است. همه می دانند. همه جا را عکس های احمدی نژاد زده بودم .» و بعد آلبومش را نشان می دهد. عکس هایی که گرفته با پوسترهای خودش و احمدی نژاد.

چرا احمدی نژاد را دوست دارد؟ پاسخش این است:« چون فقیر دوست است.» او با احمدی نژاد حرف زده و از رئیس جمهور کمک خواسته. این شروع روایتش است از آن دیدار:« 6 میلیون به من پول دادند ؛ 100 تومن دستم رو گرفت .

 10 میلیون به من پول دادند ؛ یک میلیون دستم را گرفت. الان هم دارم ماهی 30 هزار تومان قسط می دهم.» حرف هایش را لحظه ای بعد یکی از کاسب های بازار شرح می دهد:« بار اول احمدی نژاد برایش 6 میلیون در نظر گرفته اما فقط 100 هزار تومان پول به او دادند. بار بعد رئیس جمهور گفته 10 میلیون به او بدهند اما فقط یک میلیون پول به او دادند. » و دوباره نوبت خود پیرمرد است که پاسخ بدهد. اینکه این پول ها را چه کسی نگذاشته به دستش برسد. ابتدا سئوال را متوجه نمی شود و می گوید:« احمدی نژاد دیگر . به او نامه دادم که کمکم کند .

من به او گفتم مریضم. مریض هم بودم و الان هم هستم. تومور در مغزم بود.» با دست سرش را نشان می دهد. سئوال اما درباره اینکه چه کسی گفته به او پول بدهد نبوده ، در این باره بوده که چه کسی نگذاشته این پول ها را به او بدهند که در پاسخش با لهجه غلیظ مازندرانی می گوید:« خوردند دیگر من چه می دانم چه کسی این پول را خورد من مریض بودم. رفتم پیش رئیس جمهور ، گفتم مریضم و او گفت غصه نخور هرچه پول درمانت بشود را می دهیم.

 برو هرچه درد داری برای درمانت پول می خواهی برایت می فرستیم بیاید. 6 میلیون قرض داشتم ، هنوز هم دارم . الان هم 6 میلیون زیر قرضم. او به من گفت چون مریض هستی ، کمکت می کنیم. آن روز که پیش رئیس جمهور رفتم خیلی شلوغ بود به سختی به او رسیدم. او گفت پول می دهد و نوشت 6 میلیون اما فقط 100 هزار تومانش را به من دادند. بعد هم نوشت 10 میلیون اما یک میلیونش را به من دادند.»

از او درباره کسب و کارش می پرسیم. درباره ترشی فروشی اش که انگار علاقه ای به این کار ندارد:« من 70 سال در کار ماهی بودم. من بچه تبریزم اما 70 سال است آمدم اینجا و کارم ماهی است.» اینکه اصالتی تبریزی داشته باشد با این لهجه مازندرانی ، دور از ذهن است اما پیرمرد می گوید:« ترکی بلدی بیا ترکی حرف بزنیم تا ببینی تبریزی هستم.»

گذشتن از صف محافظان رئیس جمهور در این روزهای شلوغ کاری بس دشوار است. پیرمرد بیمار ؛ چطور خودش را به احمدی نژاد رسانده بود؟ این پرسشی مهم است که او در پاسخش می گوید:« قبل از اینکه از پله ها برود روی سن ، جلویش را گرفتم و گفتم مریضم. پول ندارم ، کمکم کنید او هم گفت کمکم می کند. رفتم جلو و به محافظان گفتم بیایید بگردید . من که چیزی ندارم. نه چاقو نه پنجه بوکس. این کتم و لباس هایم بیایید بگردید. بعد هم رفتم پیش احمدی نژاد.»

چرا کمک های رئیس جمهور به پیرمرد نرسید؟ او می گوید:« دور و اطرافیانش ؛ این آقا نگذاشت ، آن آقا نگذاشت ، آن یکی آقا نگذاشت و حق مرا خوردند.»

پیرمرد البته هنوز هم رئیس جمهور را دوست دارد و می گوید:« دوستش دارم چون فقیر دوست است. برای انتخابات ، همه این بازار را پر کرده بودم از پوسترهایش. وقتی رای آورد برای هم بازار شیرینی پخش کردم ، شیرینی دادم.»

پیرمرد حتی با اینکه قانون می گوید یک رئیس جمهور تنها دو دوره متوالی می تواند مرد اول دولت باشد ، امید به ماندن احمدی نژاد در راس دولت دارد؛« انشاالله باز هم رئیس جمهور می شود. امید داشته باش ، حتما همانی می شود که می خواهی. امیدت که به خدا باشد ، می شود . اول به خدا بعد به ائمه(ع) و قرآن . »

به نظرش آیا کسی مثل احمدی نژاد باز هم می آید ؟ ؛« من که چشمم آب نمی خورد» و این پاسخ صریح پیرمرد است. و البته نظرش درباره اطرافیان او:« اطرافیانش؟ نمی گذارند او کارش را بکند دیگر.» و این همان جمله ای است که مدام همه منتقدان اصولگرای دولت هم به زبان می آورند . جریان نزدیکانی که سیاسی تر ها حتی برایش اسم هم انتخاب کرده اند و« انحرافی » می خوانندش. این پیرمرد اما اطرافیان رئیس جمهور را همان هایی می داند که نگذاشتند پولهایش را بگیرد.

او که همه شهرتش را مدیون دیدارش با رئیس جمهور است آیا از اینکه مردان تیم تبلیغاتی احمدی نژاد از عکسش در انتخابات استفاده کردند، رضایت دارد؟ او می گوید:« چرا راضی نباشم؟ عکس من همه جای دنیا رفت. از آمریکا ، شوروی ، ژاپن و مشهد. همه جا مرا می شناسند. چرا ناراحت باشم؟ پوسترهای بزرگم را همه جا زدند و همه دیدند.»

و این قصه پیرمردی بود که رئیس جمهورش را دوست دارد. پیرمردی ماهی فروش که حالا کارش شده فروختن سیرترشی و ماست کیسه ای.

منع ازدواج کودکان زیر 10 سال با شرع تضاد دارد

نماینده و عضو کمیسیون قضایی مجلس در خصوص ازدواج کودکان زاهدانی گفت: متاسفانه در کشور قانونی برای منع ازدواج کودکان وجود ندارد.  

 

نیره اخوان بیطرف در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا در خصوص ازدواج کودکان زیر 10 سال در هرمزگان اظهار داشت: متاسفانه به طور کلی نمی توان برای این موضوع چاره ای اندیشید زیرا منع ازدواج کودکان زیر 10 سال با شرع تضاد دارد و ممکن است کودکی با سن زیر 10 سال به بلوغ کامل جنسی و فکری رسیده باشد.
وی ادامه داد: این موضوع مانند مهریه است یعنی همانطور که برای مهریه نمی توان سقفی تعیین کرد برای این نوع ازدواج نیز نمی توان قانونی قائل شد.
اخوان بیطرف با اشاره به اینکه در این خصوص هنوز فرهنگ سازی نشده و در برخی قبایل و قوم ها به این کار مبادرت می ورزند، افزود: گاهی در قوم یا قبیله ای کودکان را به عنوان سرمایه خود به دیگران می دهند که در این صورت باید با فرهنگ سازی و آگاه کرد افراد از این گونه اقدامات جلوگیری به عمل آورد.
به گفته عضو کمیسیون قضایی مجلس، اگر کودکی در زیر 10 سال به بلوغ رسیده باشد مانعی برای ازدواج وی وجود ندارد اما در حالت عکس آن باید جلوی ازدواج این فرد را گرفت.

از ازدواج پنج دختر زیر 10 سال

چندی پیش مدیر کل ثبت احوال هرمزگان از ازدواج پنج دختر زیر 10 سال در استان هرمزگان خبر داد.
وی همچنین اظهار داشت: این رقم نسبت به سال گذشته 3.57 درصد کاهش نشان می‌دهد. در 10 ماهه سال‌جاری تعداد شش ازدواج با رنج سنی کمتر از 10 سال در استان به ثبت رسیده است که این ازدوا‌ج‌ها در شهرستان‌هایی همانند بندرعباس، قشم و میناب به ثبت رسیده است.
آخرین آمارهای ازدواج کودکان در کشور نشان می‌دهد دختران بیش از پسران در فهرست ازدواج زودهنگام قرار می‌گیرند. 24‌هزار‌و 506‌دختر زیر 14سال در برابر پنج‌هزار‌و 519‌پسر 10 تا 14ساله نشان می‌دهد دختران بیشتری با مردان بیشتر از سن خود ازدواج می‌کنند.
همچنین تعداد کودکان ازدواج‌کرده در سنین 10 تا 18 سال دارای همسر، 848‌هزار نفر است.

حضور ۷۰۰ نفر از اصلاح طلبان در انخابات مجلس نهم

استاندار تهران با بیان اینکه هیچ دغدغه امنیتی در برگزاری انتخابات مجلس نهم نداریم، تأکید کرد: بیش از 700 اصلاح‌طلب در روند ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس نهم، برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

مرتضی تمدن استاندار تهران پیش از ظهر امروز در حاشیه برگزاری مراسم معارفه رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، طی سخنانی در جمع خبرنگاران با اشاره به شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گفت: آنها اعلام کرده‌اند که حدود 700 نفر از اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند ولی معتقدیم که بیش از 700 اصلاح‌طلب در انتخابات ثبت‌نام کرده است.

وی در ادامه افزود: اصلاح‌طلبان قصد دارند که در انتخابات مجلس نهم چراغ خاموش حرکت کنند البته اینکه چرا سران اصلاحات در انتخابات شرکت نکرده‌اند را باید از خود آنها سؤال کرد چراکه راه برای آنها باز بود و می‌توانستند ثبت نام کنند.

* هیچ دغدغه امنیتی در برگزاری انتخابات مجلس نهم نداریم

خبرنگاری از استاندار تهران در رابطه با وضعیت امنیتی استان در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم پرسید که وی هم در پاسخ گفت: در حال حاضر هیچ دغدغه امنیتی نداریم، هر جا که مردم حضوری چشم‌گیر و سرنوشت‌ساز داشته‌اند، خودشان هم مخاطرات امنیتی را برطرف کرده‌اند.

تمدن اضافه کرد: در انتخابات مجلس نهم نیز با حضور چشم‌گیر مردم هیچ دغدغه و مخاطره امنیتی را فرا روی خود نمی‌بینیم اما انتخابات اصولا یک الزامات امنیتی و انتظامی ویژه خود را هم دارد.

* تدابیر استانداری برای محافظت از صندوق‌ها و حوزه‌های أخذ رأی

وی در بیان الزامات برگزاری انتخابات، محافظت از صندوق‌های رأی و حوزه‌های اخذ رأی را از جمله این الزامات عنوان کرد و گفت که محافظت از این موارد در جای خود انجام خواهد شد؛ این اقدامات از جمله وظایف ذاتی ما در برگزاری انتخابات است و برای آن تدبیر هم کرده‌ایم.

استاندار تهران تصریح کرد: اما آنچه که بعضا به ذهن متبادر می‌شود که مثلاً موضوع انتخابات تبدیل به یک موضوع امنیتی شود، ما چنین تحلیل و برآوردی نداریم البته بیانات رهبر معظم انقلاب در عید سعید فطر نیز جزو الزامات ماست؛ در این حوزه، برای محافظت از صندوق‌ها در روند برگزاری انتخابات نیز پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم را انجام داده‌ایم اما اینکه بگویم انتخابات در ایران زیر سایه تدابیر امنیتی برگزار می‌شود، این مسئله را درست نمی‌دانم.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: وقتی مردم حضور و مشارکت در انتخابات دارند، دیگر جای دغدغه‌ای وجود ندارد البته دشمن هم ساکت نمی‌ماند و تلاش‌هایی انجام می‌دهد ولی به یاری خداوند حضور مردم در انتخابات همه این مسائل را خنثی می‌کند.

* تمام برآورد‌ها و نظر سنجی‌ها از مشارکت بالای مردم در انتخابات مجلس نهم خبر می‌دهند  

"تمام برآورد‌ها و نظر سنجی‌ها از میزان مشارکت بالای مردم در انتخابات مجلس نهم خبر می‌دهد، موضوعی که آثار آن را ما در روند ثبت نام کاندیداها هم مشاهد کردیم؛ در جریان ثبت‌نام داوطلبین با اینکه شرط فوق لیسانس هم به شرایط ثبت نام اضافه شد، اما در تهران با توجه به اینکه در دوره‌های قبل و در حالی که محدودیت مدرک تحصیلی نبود، حدود هزار و 500 نفر ثبت نام کرده بودند اما در این دوره با لحاظ محدودیت مدرک تحصیلی حدود هزار و 66 نفر ثبت‌نام کردند و این نشان می‌دهد که شور و شوق برای حضور در عرصه رقابت انتخاباتی بالاست."

وی خاطرنشان کرد: وقتی شور و شوق ثبت نام بالا باشد، مشارکت مردم را بالا می‌رود.

استاندار تهران با بیان اینکه در حال حاضر از مراجع 4 گانه استعلام ثبت‌نام کنندگان انجام شده و برابر زمان تعیین شده پاسخ‌ها نیز اعلام خواهد شد، گفت: قطعا کار روی همان زمان تعیین شده و تقویم انتخابات پیش خواهد رفت.

تمدن در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران اظهار داشت: پیش‌بینی ما این بود که ثبت‌نام‌ها در تهران کمتر از هزار نفر باشد اما در استان، بیش از هزار نفر داوطلب نمایندگی مجلس نهم شدند؛ راه هم برای همه کسانی که قصد داوطلبی نمایندگی مجلس را داشتند، باز بود و هیچ منع و محدودیتی در ثبت‌نام‌ها وجود نداشت.

* جریانی قصد دارد که خود را محدود و محبوس کند  

وی افزود: اگر هم کسی یا جریانی منع و محدودیتی برای خود قائل است به کسی ارتباط ندارد؛ جریانی قصد دارد که خود را محدود و محبوس کند اما با این وجود، در مورد حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات شایعاتی مطرح شده بود که در این زمینه یک نکته وجود دارد و آن اینکه ما کاری به ارزیای جهت‌گیری کاندیداها در زمان ثبت نام نداریم و حتی در زمان تأیید صلاحیت هم ملاک‌ها و معیارهای دیگری در میان است؛ اصلاح طلبان اعلام کردند که ما حدود 700 کاندیدا داریم و این نشان می‌دهد که اصلاح طلبان در انتخابات هم حضور پیدا کردند.

* فرش قرمزی که در انتخابات برای نامزد‌ها پهن شده بود، برای همه فکر‌ها و جناح‌ها بود

"فرش قرمزی که در انتخابات برای نامزد‌ها پهن شده بود، برای همه فکر‌ها و جناح‌ها بود لذا به نظر ما انتخابات آینده انتخاباتی با مشارکت بالایی همراه خواهد بود البته تعیین تعداد شعب انتخاباتی نیز بر عهده هیئت اجرایی است ولی تجربه نشان داده که شعب انتخابات بیشتر خواهد شد چرا‌که جمعیت افزایش یافته و برخی مناطق و شهرک‌های مسکونی جدیدی هم اضافه شده است."

استاندار تهران در پایان گفت: حوزه‌های انتخابیه استان تهران نیز همان حوزه‌های انتخابیه قبلی است چرا‌که لایحه‌ اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه در دستور کار مجلس قرار نگرفت، پس چارچوب حوزه‌های انتخابیه در استان تهران همان چارچوب قبی و تعداد نمایندگان نیز همان تعداد قبلی نمایندگان خواهد بود.

حکم دادگاه فائزه هاشمی اعلام شد

مشرق: حکم دادگاه بدوی فائزه هاشمی امروز از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به ریاحی وکیل وی ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش فائزه هاشمی برابر حکم دادگاه به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس و 5 سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.

 چندی پیش جلسه محاکمه فائزه هاشمی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی تشکیل و وی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محاکمه شده بود.

چه می کنه این بانک مرکزی! دلار 1780 تومان!

دستورات رئیس جمهور هم بی تاثیر بود

چه می کنه این بانک مرکزی! دلار 1780 تومان!

کمتر از ۹ ماه از زمانی که دلار با قیمت یک هزارو ۱۱۰ تومان در بازار آزاد مبادله می‌شد می‌گذرد و حالا قیمت دلار ۱۷۸۰ تومان است، یعنی ۶۷۰ تومان اختلاف در مدت کمتر از یک سال که برای هر ۱۰۰ دلار می‌شود ۶۷ هزار تومان سود خالص و۷۰ درصد رشد قیمت! سودی که دلالان و سودجویان را پروار‌تر می‌کند و قیمت کالاهای اساسی از مسکن گرفته تا اقلام خوراکی را بالا‌تر می‌برد تا فشار اقتصادی بر روی مردم بیشتر شود.

شفاف-سحررستمی: کمتر از ۹ ماه از زمانی که دلار با قیمت یک هزارو ۱۱۰ تومان در بازار آزاد مبادله می‌شد می‌گذرد و حالا قیمت دلار ۱۷۸۰ تومان است، یعنی ۶۷۰ تومان اختلاف در مدت کمتر از یک سال که برای هر ۱۰۰ دلار می‌شود ۶۷ هزار تومان سود خالص و۷۰ درصد رشد قیمت! سودی که دلالان و سودجویان را پروار‌تر می‌کند و قیمت کالاهای اساسی از مسکن گرفته تا اقلام خوراکی را بالا‌تر می‌برد تا فشار اقتصادی بر روی مردم بیشتر شود.

 دلاردر هر حالی رکورد تاریخی
۱۶۰۰ تومان را شکاند و رکورد تازه‌ای در تاریخ کشور ثبت کرد که محمود احمدی‌نژاد سخن ازبازبینی سیاست‌های ارزی گفته بود و وزیر اقتصاد در تایید اظهارات وی اعلام کرده بود: «سیاست‌های عرضه و تخصیص ارز باید بازبینی شود و رییس‌جمهور محترم نیز در این خصوص، دستور لازم را به بانک مرکزی داده است.»


 البته ارزهای دیگر هم کم از دلار ندارند و جهش قیمتی را در سایر ارزهای رایج نیز می‌توان به راحتی احساس کرد. در هر حال بعد از دستورات محمود بهمنی، دستورات محمود احمدی‌نژاد نیز بی‌اثر بود تا ثابت شود چهارراه استانبول تنها به دستور واکنش نشان نمی‌دهد و عمل می‌خواهد.

به این ترتیب در بازاری که تا همین چند ماه پیش نرخ‌ها برای هفته‌ها با کمترین نوسان درجا می‌زد دلار در یک روز و به عبارت دیگر در چند ساعت صد تومان ‌گران شد. در چنین شرایطی عجیب نیست که خیل مردم برای خرید به چهارراه استانبول سرازیر شوند و مقدمات رسیدن قیمت به دو‌هزار تومان را فراهم کنند.

این در حالی است که بسیاری از صرافان هم از فروش دلار امتناع کرده‌اند و به متقاضیان اعلام می‌کنند «دلار برای فروش نداریم»، تا اوضاع بازار آشفته‌تر از این شود.

هرچند برخی کار‌شناسان بر این باورند که بانک‌مرکزی به‌زودی برای کنترل بازار «قیمت فی‌مابین» دلار را اعلام خواهد کرد یعنی دولت، دلار را با نرخی حدوسط قیمت بانکی و آزاد این ارز عرضه می‌کند اما بانک مرکزی تا به امروز ثابت کرده است که چندان همسو با نظرات اقتصادی‌ها عمل نمی‌کند و سیاست‌هایش تاثیر چندانی بر بازار نمی‌گذارد.  

 



با توجه به وضع فعلی بازار طبیعی است که کمتر کسی حاضر است اندوخته ارزی خود را به پول نقد تبدیل کند و بفروشد. نتیجه این رکود نیز کفه ترازو به نفع تقاضا سنگین‌تر می‌کند و عرضه‌های محدود و ناچیز نمی‌تواند پاسخگوی عطش موجود در بازار باشد.

از سوی دیگر از بازار مسکن خبر می‌رسد که قیمت مسکن طی هفته‌های اخیر با رشد

۲۵درصدی مواجه بوده است. بر این اساس در حالی که هنوز مدت زیادی از رکود مسکن در تهران نمی‌گذرد، قیمت‌ها با جهش بی‌سابقه‌ای در دو سال گذشته روبه‌رو شده و به سرعت افزایش می‌یابند و به نظر می‌رسد نقدینگی‌های سرگردان بازار سکه و ارز به سمت بازار مسکن پیش رفته‌اند تا گرانی ارز، مسکن را هم گران کند.

این مساله ثابت می‌کند که بازار ارز بر خلاف گفته دولتی‌ها چندان هم بر روی دیگر بازار‌ها بی‌تاثیر نیست و نگرانی‌های مردم در این باره کاملا به جاست چرا که افزایش قیمت در بازار مسکن نشان دهنده این است که هراس ایجاد شده در افکار عمومی چندان هم بی‌منطق نیست و نشانه‌های نوسانات قیمت ارز را در همین ایام نیز در بازار کالاهای مختلف می‌توان دید.
از طرفی، بالا رفتن تاریخی نرخ ارز، پایین آمدن تاریخی ارزش پول ملی را به دنبال دارد تا جایی که مبادلات کالاهای وارداتی و لوکس و حتی طلاهای خارجی در بازار و بسیاری از فروشگاه‌های لوکس فروشی با دلار انجام می‌شود و به این شکل دلار در مبادلات داخلی جایگزین ریال شده است.

در این شرایط اما دیگر از دفاعیات رئیس کل بانک مرکزی از سیاست‌های کنترلی بازار طلا و ارز در مقابل هجمه انتقادات خبری نیست.

وعده‌های مکرر دولت به تزریق هر چه بیشتر طلا و ارز به بازار برای کنترل تقاضا و فروش
۷ میلیارد دلار مازاد از ابتدای سال برای ساماندهی بازار ارز حکایت از تمرکز صرف بر سیاست عرضه است. سیاستی که نشان داده با شکست روبه رو می‌شود.

بهمنی در حالی سیاست سکوت در پیش گرفته است که دیگر توجیهی برای بی‌کفایتی در ریاست سه سال و نیمه‌اش بر بانک مرکزی ندارد. در واقع شکست‌های پی در پی سیاست‌های شتاب زده آقای رئیس باعث شده است که اقتصاددانان به این نتیجه برسند که گوش شنوایی برای توصیه‌هایشان نیست.

در هر حال بعد از این همه کش مشکش و ثبت رکورد تاریخی، به نظر می‌رسد دولتی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که از نظر کار‌شناسان اقتصادی استفاده کنند.

آخرین اخبار حاکی از این است که مقامات بانک مرکزی به منظور دریافت راهکار برای برون رفت بازار ارز از وضعیت فعلی، از کار‌شناسان و تحلیلگران اقتصادی دعوت کردند.

اقدامی که شاید باید ماه‌ها پیش از این با کنار گذاشتن لجبازی‌ها و عدم اصرار بر سیاست‌های غلط صورت می‌گرفت اما عملا این اتفاق نیافتاد تا بازار ارز از کنترل خارج شود و گرانی را برای مردم به ارمغان بیاورد.

حال باید منتظر ماند و دید، اقتصاددان‌ها می‌توانند راهکاری برای برون رفت چهارراه استانبول از بحران ارائه کنند یا نتیجه این خواهد بود که زمان از دست رفته و دیگر برای برون رفت از بحران دیر است؟