اجازه پدر طفل در انجام سزارین نابهنگام (ابعاد حقوقی زایمان نابهنگام، فصل سوم)

اجازه پدر طفل در انجام سزارین نابهنگام (ابعاد حقوقی زایمان نابهنگام، فصل سوم)
می دونیم که برای انجام سزارین رضایت همسر(پدر طفل) لازم است.
خوب اصل بر این است که همه با هم برابریم و کسی بر دیگری ولایت و برتری ندارد اما این اصل هم مثل خیلی از اصول دیگه استثنائاتی دارد 
و از آن جمله ولایت پدر بر فرزندش هست که به دلیل نرسیدن به سن بلوغ یا رشد کافی برای معاملات خودش(به اصلاح حقوقی عدم رشد)  و یا شاید به دلیل جنون،  از تصرف در امور خودش ممنوع میشود و به تعبیری دیگر تحت حمایت اشخاصی دیگر قرار می‌گیرند که می تواند پدر یا پدربزرگ پدری باشد(که ما بهش می گیم ولی قهری، و البته نه قهر در مقابل آشتی بلکه  قهر از باب غلبه و سلطه) و یا می تواند شخص دیگری تحت عنوان قیم باشد.
در فرض زایمان های نابهنگام، مسئله اصولا مربوط میشه به پدر (ولی قهری) نوزاد (فرزند صغیر) که موظف است مصلحت کودک را رعایت کنه. و هر وقت هر اقدامی انجام بده اصل بر درستی اقدام انجامی است مگر اینکه بر خلاف اون ثابت بشه. 
حالا در فرضی که این همه شواهد پزشکی دال بر عوارض زایمان های نابهنگام است ، اگر پدر نوزاد اجازه انجام این کار را به پزشک و همسر خودش بده قطعا مصلحت کودک را رعایت نکرده  و به قول ما حقوقی ها از شرط رعایت مصلحت کودک تخلف کرده است. 
بعضی پدرها (بخواهم به زبون ساده بگم) معتقدن که فرزند و مالش مال آنهاست و اختیارش را دارن (که بر گرفته از یه قاعده فقهیه که میگه انت و مالک لابیک) اگرچه این حرف را میشه در مورد مسایل مالی مطرح کرد ولی نمی توانیم بگیم شامل اختیار بر جان فرزند هم میشه، 
از طرفی یادتونه که در فصل قبلی گفتیم کسی نمی تونه از اختیارات خودش طوری بهره ببره که به دیگران صدمه بزنه پس علاوه بر اینکه تو مسائل جانی نمی توانیم این قاعده را بپذیریم در مسائل مالی نیز این تسلط پدر بر مال فرزند نباید موجب ورود خسارت به مال فرزندش شود و اگر غیر این عمل کنه براش مسوولیت دارد.
بنابر این پدر هم ملزم به رعایت مصلحت فرزند هست و موظف است کاری کند که حق زندگی و سلامت بچه ها رو به خطر نندازد.

کاری از کارگروه حقوقی خانواده سلامت بنیان ،

فریبا زارعی خالدآبادی

محمدرضا بلباسی

آدرس اینستاگرام: @l4k.law_for_kids 

حق تکریم کودک

امروز می خواهیم راجع به یکی از حقوق کودکان حرف بزنیم: "حق احترام به کودک" 
یکی از روش¬های صحیح تربیتی کودک، روش احترام و تکریم شخصیت اوست. لازم است که پدر و مادرها، از دوران کودکی به این مهم توجّه داشته باشند و با رفتار و گفتار خویش، شخصیت فرزندان خود را پرورش دهند و با آنان طوری رفتار کنند که استقلال خود را باور کنند. یکی از راههای بارور ساختن شخصیت کودکان، احترام گذاشتن به آنها و خودداری از توهین و تحقیر آنان است. در واقع اگر جامعه¬ای با روانی سالم بخواهیم باید روی این بعد از شخصیّت کودکان جدی کار کنیم. به همین دلیل است که تکریم و رعایت احترام کودک به عنوان یک حق مسلم بر عهدۀ والدین و دیگران، مورد تأکید قرار گرفته. روانشناسان هم معتقدند که در این دوره مهم ترین عامل مؤثر در رشد و تکامل شخصیت کودک، محیط، پدر و مادر و اطرافیان او هستند و از طرفی یکی از علتهای ایجاد عقدۀ روانی را محترم نبودن فرد در برابر دیگران می دانند. به علاوه، تکریم کودک و احترام به او، حس خودباوری و اعتماد به نفس را که در ارتباطات اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، در آنان تقویت می کند. اهمیت این حق تا حدی است که خدای مهربان نیز در آیاتی از جمله آیات 5 و 8 سوره نساء خواسته که برخوردی شایسته و سازنده در گفتار و رفتار با کودکان داشته باشیم. امیرالمؤمنین علی (ع) نیز فرمودند که: «با بچه هایتان به گونه ای برخورد کنید که آن ها خودشان را کریم و با شخصیت بدانند»
تکریم کودک باعث به وجود آمدن احساس شخصیت و عزت نفس، پذیرش سخنان و آموزش¬های پدر و مادرها و جلوگیری از سقوط در ورطه بزهکاری و گناه، جلوگیری از احساس خودکم بینی و جلوگیری از نفاق و دورویی در او می شود. جالبه یه روایت هم از پیامبر مهربانی ها دیدم که فرمودند:"لباس مرا آب تطهیر می کند؛ ولی چه چیز می تواند غبار کدورت و عقده حقارت را از قلب فرزندم برطرف کند."

به بهانه 13 آذر: معلولیت افراد یا معلولیت جامعه؟! 

به بهانه 13 آذر: معلولیت افراد یا معلولیت جامعه؟! 
وجود بیش از 650 میلیون نفر معلول در کل دنیا، موضوع قابل تأمّلی است که لازمه ما انسانها برای ادامه‌ی زندگی همراه با تامین حیثیت و کرامت انسانی بر پایه‌ی حقوق بشر برای آن تلاش کنیم. جالبه بدونید که از اوایل دهه‌ی هفتاد میلادی توجه جامعه‌ی بین‌المللی و در رأس آن سازمان ملل متحد در حمایت از افراد دارای معلولیت، رو به گسترش بوده است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اعلام سال 1981 به عنوان سال جهانی معلولین، اولین قدم را برداشت. پس از آن از 1993 تا 2002 در آسیا به عنوان دهه‌ی معلولین آسیا نامگذاری شد و اروپاییان نیز سال 2003 را به عنوان سال معلولین اروپایی نامیدند. در مهم‌ترین قدم در سال 2006، مجمع عمومی سازمان ملل کنوانسیون حقوق معلولان و یک پروتکل اختیاری مربوط به آن را تصویب کرد. و در ایران نیز مصوبات متعددی در زمینه حمایت از حقوق این افراد به تصویب رسیده که برای دوستان علاقه مند در انتهای کپشن درج میشود.
موضوع حقوق انسانی افراد دارای معلولیت از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که در جامعه با آن همراهیم. آمارها هم نشانگر روند افزایشی این امر است. امروز به مناسبت ۱۳ آذر و نامگذاری این روز به معلولان می¬خواهیم درخصوص یکی از حقوق مرتبط با این عزیزان کمی با هم حرف بزنیم. یکی از مبتلابه‌ترین موارد تبعیض نسبت به معلولین، اجحاف در بهره‌مندی آنان از مفهوم «حق بر شهر» است. اساساً محیط شهری برای افراد سالم ساخته شده و یک نگاه ساده به محیط اطراف نیز به سادگی بیانگر محرومیت افراد معلول در این بعد است؛ و نوعاً خروج از خانه برای انجام امور عادی زندگی شهروندی را برای این عزیزان با دشواری‌ها و صرف انرژی فراوان همراه کرده است تا حد زیادی مجبور به ماندن در منزل میشوند. وسایل نقلیۀ عمومی همچون مترو، تاکسی و اتوبوس عملاً برای آنان غیرقابل‌استفاده است. ورود به بیشترِ ساختمان‌های عمومی، اداری، مراکز خرید، بانک‌ها، مهدکودک ها، مدارس، آموزشگاهها، دانشگاه‌ها، پارک‌ها، مراکز تفریحی، شهربازیها، مساجد و اماکن مذهبی و...، بدون تحمل دشواری فراوان یا با کمک دیگران، که بعضاً باعث خدشه‌دار شدن عزت نفس و کرامت انسانی این افراد می‌شود، نیز امکان‌پذیر نیست. حتی در بسیاری از ساختمان‌های نو، سطح شیب‌دار در نظر گرفته نشده است و یا پله‌های متعددی در مقابل درِ ورودی، دسترسی معلولان را محدود کرده است. همه ما سنگفرش هایی که خاص روشندلان در پیاده روها تعبیه شده را دیده¬ایم که منتهی به تابلو و یا دریچه فاضلاب و ... میشوند! خیلی واضح است وقتی افراد دارای چنین محدودیت¬هایی به چنین محیطی دعوت می‌شوند، شکاف میان معلول‌بودن و معلول‌نبودن کاملاً آشکار میشود. شاید با یک دید وسیعتر باید بگیم که عدم امکان بهره‌مندی معلولان از تسهیلات و فضاهای شهری، در واقع نه به خاطر معلولیت آنان بلکه به لحاظ معلولیت اجتماع و ناتوانی آن در سازگاری امکانات فضاهای شهری با نیازهای این طیف از شهروندان جامعه است. 
این موضوع، نمونۀ روشنی از جداسازی و اعمال تبعیض علیه افراد دچار معلولیت است؛ درحالی‌که معلولان برای زندگی مثل سایر افراد جامعه باید دارای حقوق مشابه باشند و هیچ‌گونه استثنایی نباید مانع تحقق حقوق انسانی آنها شود؛ حقوقی مانند حق داشتن زندگی خصوصی و خانوادگی، دسترسی به خدمات بهداشتی و اجتماعی، فرصت‌های آموزشی و شغلی، مسکن، حمل‌ونقل، دسترسی به اطلاعات و برخورداری از زندگی اجتماعی، تسهیلات ورزشی، تفریحی و حضور در جامعه و مداخلۀ کامل سیاسی در تمامی موضوعات مربوط به آنان.
اما آنچه روند جامعه نشان می دهد عدم انجام برخی امور ساده برای این قشر عزیز است که دلیلی جز عدم تفکر و تعقل را به ذهن متبادر نمی کند. جامعه به ظاهر غیرمعلولی که با بکار نبردن عقل و اندیشه خود بر معلولیت ذهنی خود تاکید دارد. 
امید که با آشنا شدن هریک از ما به حقوق این عزیزان و احترام به آن و نه ترحم نسبت به آنها، و با رویکرد مطالبه گری، اساسی ترین حقوق رفاهی این عزیزان را تامین کنیم.
قوانین مرتبط با موضوع این کپشن:
۱. قانون حمایت از معلولان مصوب ۱۳۹۷
۲. توصیه‌نامۀ بین‌المللی شمارۀ ۹۹ در خصوص تجدید تربیت و آموزش حرفه‌ای معلولین مصوب مجلس شورای ملی مصوب ۸/۷/۱۳۳۸؛
۳. تبصرۀ دوم مادّۀ ۱۱۹ قانون کار مصوب۲۹/۸/۱۳۶۹؛
۴. قانون برنامۀ سوم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران/ مواد ۳۸ (در خصوص حمایت بیمه‌ای)، ۴۳ و بند ج مادّۀ ۱۹۳؛
۵. قانون برنامۀ چهارم توسعۀ جمهوری اسلامی ایران )مادّۀ ۳۰، بند دوم) مصوب ۱۱/۶/۱۳۸۳؛
۶. قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، مصوب ۱۶/۲/۱۳۸۳ (مادّۀ ۲ و تبصره‌های چهارگانه و نیز تبصرۀ مادّۀ ۴)؛ 
۷. قانون پنج‌سالۀ برنامۀ پنجم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۹ (مادّۀ ۱۶۹)؛ 
۸. سیاست‌های کلی نظام:  بخش سیاست‌های کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران بند ۹ و بند ۱۱ در بخش شهرسازی؛ 
۹. لایحۀ حمایت از سامانۀ حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه مصوب مجلس شورای اسلامی (تبصرۀ مادۀ ۲) در ۲۲/۵/۱۳۸۵.
۱۰. آئین‌نامۀ اجرایی مادّۀ (۲) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان جامع حمایت از حقوق معلولان به استناد تصویب‌نامۀ شمارۀ ۴۲۷۷/۳۱۹۶۰ مورخ ۹/۳/۱۳۸۴ و اصلاحیۀ آن به استناد مصوبۀ شمارۀ ۱۴۵۵۱۵/۴۷۴۵۷ ک مورخ ۸/۳/۱۳۹۱ هیئت محترم وزیران.
۱۱. آیین‌نامۀ اجرایی بند «ج» مادّۀ (۱۹۳) قانون برنامۀ سوم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛
۱۲.. برنامۀ جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، مصوب هیئت‌وزیران، (مواد ۲ و ۳)، در تاریخ ۱۰/۳/۱۳۹۴.
۱۳. دستورالعمل نحوۀ واگذاری اتوبوس از وزارت ‌کشور به اتوبوسرانی شهرها و بهره‌برداری آن مصوب هیئت‌وزیران، (بند سوم مادّۀ ۹)، به تاریخ ۵/۹/۱۳۸۵.
۱۴. دستورالعمل اجرایی اصلاح ساختار سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی و ساماندهی حمل‌ونقل درون‌شهری مصوب هیئت وزیران: مادۀ ۴، تدابیر بخش الف، بند ۲۶ 
۱۵. بخشنامۀ وزارت کشور مصوب معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور، شمارۀ بخشنامۀ : ۳۳/ ۳/ ۴۴۲۶ به تاریخ ۲/ ۳/ ۱۳۷۰؛
۱۶. آیین‌نامۀ اجرایی تأسیس استخرهای شنا، مصوب هیئت‌وزیران به تاریخ ۱۵/۲/۱۳۶۴؛
۱۷. تصویب‌نامه در خصوص تشکیل ستاد هماهنگی مناسب‌سازی کشور، مصوب هیئت‌وزیران به تاریخ ۱۰/۳/۱۳۹۴، (مواد ۲ و ۳)

کاری از کارگروه حقوقی موسسه خانواده سلامت بنیان

فریبا زارعی خالدآبادی. محمدرضا بلباسی

اینستاگرام: L4K.Law_for_Kids@

آموزش حقوق کودکان

ابعاد حقوقی زایمان نابهنگام

به بهانه آخرین تاریخ لاکچری قرن (بررسی ابعاد حقوقی زایمان های نابهنگام - فصل یک)
به بهانه آخرین تاریخ لاکچری قرن اتفاقات ناگواری در حال رخ دادن هست. نوعا والدینی رو می بینیم که به دور از انسانیت فقط برای ثبت واقعه تولد فرزند خود در روز و ساعتی لوکس تاریخ 9/9/1399 و ساعت 9:09 را در این راستا با گزاف ترین قیمتها رزرو کردند.
این  در حالی است که عوارض سزارین به خاطر زایمان زودرس می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد، بیشترین تکامل مغزی جنین در چند هفته آخر حاملگی است و این درحالیست که در کشور ما به طور میانگین در ۳۸ هفتگی سزارین انجام می‌شود و به این ترتیب جنین، دو هفته از رشد مغزی محروم می‌شود. همچنین در صورت تمایل والدین به تولد نوزاد در تاریخی خاص یا روز‌های مناسبتی، به دلیل سزارین زودرس، نوزادان بیشتر در معرض نارسایی تنفسی قرار می‌گیرند. 
شواهد پزشکی حاکی از آن است که دستکاری در تاریخ زایمان‌ها اعم از تعجیل یا تاخیر در آن به این دليل که پدر و مادر قصد دارند فرزندشان را در تاریخ معین و ویژه اي به دنیا بیاورند، مثلا در تاریخ عقد ویا عروسی خود یا تاریخی هماهنگ با تاریخ تولد یکی از آندو یا شخص دیگری مثل پدر بزرگ ، مادر بزرگ ویا به دلیل عدم تاخیر در فرایند تحصیلی فرزندان، منصرف از اینکه می تونه برای مادر خطرناک باشه،  میزان بستری نوزاد در NICU و حتی مرگ نوزادان را نیز افزایش می‌دهد. و گاهی نیز متاسفانه به جای زایمان نوزاد این پروسه منتهی به استخراج جنین مرده می‌شود.
زهره داوودی مقدم، متخصص زنان، زایمان و ناباوروری در خصوص عوارض زایمان زودرس به ایسنا گفته است: زردی، مشکلات گوارشی و کولیک‌های نوزادی و افت قندخون در نوزادانی که زودتر به دنیا می‌آیند، بیشتر مشاهده می‌شود. نکته قابل توجه آن است که افت قندخون می‌تواند منجر به بروز تشنج نوزادی شود که عوارض دراز مدتی با خود به همراه دارد.
اعظم السادات موسوی، رئیس انجمن متخصصین زنان در مورد عوارض و عواقب تولد‌های تقویمی، می‌گوید: "اگر جنین را قبل از اتمام ۳۹ هفتگی و بدون دلیل خارج کنیم، برای جنین و مادر بسیار خطرناک است و باید توجه داشت که فقط جنین را به دلایل پزشکی مثل فشارخون بالا، مسمومیت بارداری، بیماری‌های قلبی و کلیوی، دیابت بارداری و مواردی که جان جنین در خطر است، زودتر خارج کرد. "
مریم کاشانیان متخصص زنان، عوارض تولد نوزاد پیش از زمان طبیعی را جبران ناپذیر می‌خواند و می‌گوید: " چنین نوزادانی در آینده در معرض بیماری‌های آسم، اوتیسم و بیش‌فعالی قرار می‌گیرند؛ در نتیجه اینکه والدین تصور کنند نوزادشان زودتر به دنیا بیاید و در آینده مشکلی نخواهد داشت، کاملاً نادرست است؛ ضمن اینکه عوارض دیررسی وجود دارد که معلوم نیست چه زمانی ظاهر می‌شود. "
این در حالی است که متاسفانه آمار‌ها نشان می‌دهد که از سال ۸۸ به بعد میزان تولد نوزادان در روز‌های خاص، بیش از میانگین روزانه در طول سال بوده است. حسب اعلام معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت اسناد ۴ هزار و ۱۹۵ تولد در تاریخ "۸۸.۸.۸" به ثبت رسیده است ودر روز‌های "۹۵.۵.۵" و "۹۶.۶.۶" به ترتیب ۶ هزار و ۱۳ و ۵ هزار و ۶۸۰ نوزاد در سراسر کشور متولد شده اند. "، این در حالی ست که نرخ تولد روزانه در طول یک دهه اخیر حدود ۳ هزار و ۸۰۰ بوده است.
نکته ای که قابل تامل هست صرف نظر از مسوولیت مدنی و کیفری و اخلاقی والدین در تولد نوزاد نارس موضوع ضعف ارکان نظارتی بر زیاد شدن سزارین در تاریخ های لاکچری و تخلفات صورت گرفته از سوی پزشکان و روسای بیمارستان های خاطی که بدون درنظر گرفتن مفاد سوگند خود انسانیت را فدای پول می کنند.
اگرچه در حال حاضر به شکل جسته گریخته با جستجوی در مجموعه ای از قوانین می توان مواردی را در راستای حمایت از کودک به دست آورد ولی با توجه به عدم انسجام و نقص قانونگذاری در زمینه های نظارتی به نظر میرسد اگر قانونگذاری و اجرا و نظارت صحیحی نداشته باشیم و در مقابل فرهنگسازی در این زمینه صورت نگیرد تاریخ لاکچری بعدی به کمتر از یک سال  و نیم دیگر میرسه و در آینده ای نه چندان دور با نسلی مواجهیم که از مشکلات جسمی و روانی رنج می برند و محاکم ما باید به دنبال تبیین مسوولیت های هر یک از مسوولین باشند و باب جدیدی از شکایات به روی محاکم گشوده خواهد شد که شاید نیاز به رسیدگی تخصصی در محاکم منجر به اختصاص شعبی به این موضوع شود و اگرچه در حال حاضر نیز به ندرت می توان در رویه قضایی موجود به مصادیقی مرتبط دست یافت.
امید که تا 1/1/1401 ساعت 1:01 بامداد و یا ظهر اون روز شاهد این کوته نگری نباشیم و حقوق کودکانمان را در سالم زیستن و شاد زیستن حفظ کنیم
با ما همراه باشید تا در فصول بعدی به بررسی گسترده ابعاد حقوقی زایمان های نابهنگام و مسوولیت های حقوقی، کیفری و انتظامی ناشی از آن بپردازیم.

کاری از کارگروه حقوقی موسسه حقوقی خانواده سلامت بنیان
فریبا زارعی خالدآبادی ، کارشناس ارشد حقوق خصوصی، zareilawyer@gmail.com 
محمدرضا بلباسی ، دانشجوی دکترای حقوق خصوصی. Belbasilawyer@gmail.com 
آدرس اینستاگرام: آموزش حقوق کودکان.  L4K.law_for_kids@

روند حقوقی رسیدگی به پرونده های خشونت خانگی

روند حقوقی رسیدگی به پرونده‌های خشونت خانگی  خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد

محمدرضا بلباسی

عضو کانون وکلای مرکز گفت: دادگاه‌های ما باید به شکل خاص‌تر به مساله خشونت خانگی بپردازند اما چون حجم پرونده‌ها بالاست این کار را انجام نمی‌دهند. پیشنهاد من برای رفع این مشکل این است که دادگاه‌های تخصصی برای رسیدگی به خشونت خانگی داشته باشیم و مددکاران اجتماعی بتوانند به محل سکونت افراد بیایند و بررسی‌های لازم را انجام دهند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، خشونت خانگی یکی از مسایل مهمی است که بسیاری از خانواده‌ها درگیر آن هستند. این خشونت انواع مختلفی دارد و از خشونت فیزیکی گرفته تا خشونت روحی و روانی و مالی را در برمی‌گیرد. البته، چیزی  که در این میان تا حدودی قابلیت سنجش دارد خشونت فیزیکی است هرچند که بسیاری از این خشونت‌های فیزیکی نیز در خانه می‌مانند و کسی از آنها خبردار نمی‌شود.

با تمام این اوصاف، مدتی پیش احمد شجاعی، رییس پزشکی قانونی خبر از افزایش ۵٫۸ درصدی مراجعات مربوط به نزاع همسرآزاری در سال ۹۶ داده بود. به گفته او ۹۰ درصد از مدعیان همسرآزاری زنان و ۱۰ درصد مردان هستند با این حال در سال‌های اخیر شاهد افزایش مراجعه مردان هستیم به‌طوری که سال ۹۶ تعداد ۸۱ هزار و ۷۲۹ نفر مراجع همسرآزاری به پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ۷۷ هزار و ۵۹ نفر زن و ۴ هزار و ۶۷۰ نفر مرد بودند. این در حالی است که در سال ۹۵ حدود ۳ هزار مرد به این منظور به پزشکی قانونی مراجعه کردند.

در رابطه با چگونگی روند قانونی شکایت از همسرآزاری با محمدرضا بلباسی، عضو کانون وکلای مرکز گفتگو کردیم که شرح این گفتگو را پیش رو دارید.

نحوه تشکیل پرونده همسرآزاری

بلباسی با اشاره به نحوه تشکیل پرونده همسرآزاری گفت: از دو طریق می‌توان شکایتی که در این رابطه وجود دارد را طرح کرد. راه اول این است که ابتدا در دادسرا پرونده‌ای در رابطه با ایراد صدمه جسمی تشکیل دهند. دادسرا این پرونده را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد تا میزان ضرر جسمی تعیین شود سپس پرونده را به دادسرا ارجاع می‌دهد.

او افزود: راه دوم این است که شاکی ابتدا می‌تواند به ضابط دادگستری یعنی پلیس ۱۱۰ و کلانتری گزارش دهد که آنها به محل مراجعه و گزارش تهیه می‌کنند. اگر وقوع آزار جسمی مسجل شده باشد می‌توانند حداکثر تا ۲۴ ساعت فرد را بازداشت کنند و او را نزد قاضی کشیک بفرستند. دادسرا در صورت وجود مدارک و قابلیت انتصاب جرم قرار تأمین صادر می‌کند.

عضو کانون وکلای مرکز در ادامه گفت: قرار تأمین مطابق ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری به ده دسته تقسیم می‌شود که مهمترین و پر کاربردترین آنها قرار کفالت، قرار وثیقه و قرار بازداشت موقت است. قانون‌گذار در قانون آیین دادرسی کیفری جدید مصوب سال ۹۲ ابداعاتی از جمله وجه التزام به خرج داده است.

بلباسی با اشاره به این که دادسرا قرار تأمین را صادر می‌کند و در آنجا به پرونده رسیدگی می‌شود، بیان داشت: در دادسرا قاضی پرونده طرفین و شهود را می‌خواهد و ادله آنها را می‌شنود سپس قرار منع تعقیب یا قرار مجرمیت صادر می‌کند. اگر فردی که از او شکایت شده مجرم باشد، پرونده با توجه به میزان اهمیت آن اصولا به دادگاه کیفری ۲ و در موارد استثنایی به دادگاه کیفری ۱ با توجه به میزان حبس یا دیه ارجاع می‌شود.

مشکلاتی که در اثبات جرم همسرآزاری وجود دارد

او درباره خلأهایی که در خصوص پرونده‌های همسرآزاری وجود دارد اظهار داشت: معمولا اثبات جرم همسرآزاری با مشکل مواجه می‌شود چون غالبا در دعواهای زناشویی که در منزل اتفاق می‌افتد شاهدی وجود ندارد. از سوی دیگر، ممکن است زن یا شوهر به خاطر انگیزه‌های شخصی به هم افترا ببندند. مثلا چون حق طلاق در کشور ما در دست مرد است برخی از زنان که می‌خواهند طلاق بگیرند آسیب جسمی به خودشان وارد می‌کنند و این اتهام را متوجه شوهرشان می‌کنند تا بتوانند راحت‌تر جدا شوند.

دادگاه‌ها به شکل خاص به خشونت خانگی بپردازند

عضو کانون وکلای مرکز گفت: دادگاه‌های ما باید به شکل خاص‌تر به مساله خشونت خانگی بپردازند اما چون حجم پرونده‌ها بالاست این کار را انجام نمی‌دهند. پیشنهاد من برای رفع این مشکل این است که دادگاه‌های تخصصی برای رسیدگی به خشونت خانگی داشته باشیم و مددکاران اجتماعی بتوانند به محل سکونت افراد بیایند و بررسی‌های لازم را انجام دهند. در واقع، نیاز به قانون‌گذاری جدیدی نیست و با قوانین موجود نیز می‌توان به روند بهتر رسیدگی کمک کرد. از جمله این که باید بحث مددکاری تقویت شود به طوری که برای تحقیقات محلی مددکار به محل اعزام شود که وقت بیشتری بگذارد و ببیند دعوا صوری است یا واقعی. متأسفانه الان ضابط خاصی وجود ندارد که این موارد را بررسی کند.

دادگاه‌ها نسبت به اجرای ماده ۱۱۱۵ اقدام کنند

بلباسی در پایان بیان داشت: از آن جایی که با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی زنان در موقعیت ضعیف‌تری قرار دارند و معمولا شکایات خود را یا مطرح نمی‌کنند یا در صورت مطرح کردن ممکن است به دلایل مختلف از جمله تهدید و ترس از پیگیری آن امتناع کنند بهتر است محاکم این اطمینان را به زنانی که طرح دعوی می‌کنند بدهند که مطابق ماده ۱۱۱۵ در صورتی که بودن زن و شوهر در یک منزل متضمن خوف بدنی، مالی یا شرافتی برای زن باشد دادگاه می‌تواند به هزینه شوهر برای زوجه مسکن مجزا تا رسیدگی و حل مشکل به صورت کامل تعیین نماید. با این شرایط زنان هم از حمایت قانونی بیشتری برخوردار خواهند بود و هم حقوق آنها بهتر رعایت خواهد شد. از آن جایی که این ماده مسکوت مانده و اجرا نمی‌شود توصیه می‌شود که دادگاه‌ها نسبت به اجرای این ماده اقدام کنند.

 

مصاحبه کننده: مریم رجب وندی

دانستنی های حقوقی

استفاده از مواد منفجره و محترقه در اماکن عمومی، می تواند اخلال در نظم و آسایش عمومی محسوب و برابر ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مستوجب حبس از ۳ ماه تا ۱ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق باشد.

به موجب ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی انفجارهای صوتی اگر موجب هراس شخصی شده و بر اثر آن شخص بمیرد یا مصدوم گردد،حسب مورد مباشر به قصاص یا دیه محکوم می شود.

فروش و آموزش ساخت مواد محترقه در فضای مجازی جرم است :

 بر اساس مصوبه چهل و هفتمین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فروش، تبلیغ، توزیع و هرگونه معامله بدون مجوز، تجهیزات نظامی و تجهیزاتی که دارای کاربرد دو گانه و نیز اقلام و موارد تحت کنترل از قبیل انواع مواد محترقه، منفجره اعم از نظامی و غیرنظامی ، شیمیایی، رادیواکتیو ، میکروبی، گازهای بیهوش‌کننده، بی‌حس‌کننده و اشک‌آور و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) و تجهیزات نظامی و انتظامی جرم بوده و بر اساس قانون تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

کارگروه حقوقی موسسه خانواده سلامت بنیان 

فریبا زارعی خالدآبادی

دانستنی های حقوقی

آیا میدانید در هنگام خرید املاک با سند (قراردادهای)ِ عادی چه خطرهایی شما را تهدید میکند؟!!

  • پیش از هر معامله ای اطمینان پیدا کنید که طرف مقابل شما مالک ملک مورد معامله است.

لابد از خودتان می پرسید چطور و از کجا؟؟

اول اینکه به سند ارائه شده اکتفا نکنید و از طریق دفاتر اسناد رسمی استعلام  مالکیت را  بعمل  آورید، سپس با تحقیق محلی هویت مالک را احراز و آنرا با دلایل ارائه شده انطباق دهید.

در غیر اینصورت ممکن است مال غیر را خریداری نموده باشید!

 

  • در خرید املاکی که به وکالت واگذار می شوند دقت های بیشتری را باید انجام دهید.

 

  • مشخصات دقیق پلاک ثبتی را با تعیین هر دو پلاک فرعی و اصلی، در قرارداد خود درج نمایید. همچنین نشانی دقیق ملک را نیز در سند تنظیمی قید کنید.

 

  • اگر مورد معامله، در مورد خرید آپارتمان دقت بیشتر در درج جزئیات باید داشته باشد که از آن جمله تعیین دقیق مشاعات، انبار، پارکینگ و … است!

 

  • اگر خرید ملک برای مقاصد تجاری و اداری است به کاربری سابق آن نیز توجه کنید.

 

  • تصفیه حساب کامل آب، برق، گاز، تلفن و شارژ ماهیانه و …. و نیز مالیات و عوارض در املاک اداری و تجاری را از فروشنده بخواهید.

 

  • اگر ملک دارای مستاجر است، خود مستاجر را در حین انعقاد قرارداد بخواهید که تعهد بر تخلیه ظرف موعد مقرر نماید.

 

  • حتما از شرط وجه التزام و تضمین کافی استفاده کنید. با درج آن، در فرض تخلف طرف مقابل، میتوانید از محل وجه التزام و شروط ضمنی، حقوق خود را حفظ نمایید.

 

  • شرایط مربوط به پرداخت ثمن معامله را بصورت پلکانی و مشروط درج کنید. بهتر است در مورد عدم پرداخت ثمن هم شروط ضمن عقد متناسب به عنوان ضمانت اجرا قید نمایید.

 

  • گر قرار است چک بدهید، حتما شماره چک ها و تاریخ آنرا و همچنین و تحویل آنرا به دقت در قرارداد درج نمایید.

 

  • زمان تحویل ملک و نحوه تحویل را بدقت در قراردادتان لحاظ کنید. بهتر است پرداخت بخش عمده ثمن منوط به تحویل و تنظیم سند رسمی شود.

 

  • موعد دقیق انتقال اسناد رسمی مالکیت و دفترخانه اسناد رسمی مربوطه را به صراحت در قرارداد ذکر نمایید.

 

  • آثار عدم حضور در دفترخانه و یا عدم تحویل ملک را به صراحت در قرارداد درج نمایید.

 

  • نشانی دقیق طرفین در قرارداد ذکر شود. و تصریح بر این امر شود که این آدرس اقمتگاه قانونی طرفین بوده و خواهد بود.

 

  • حتماً دو شاهد معتمد و ترجیحا غیر فامیل قرارداد شما را امضاء کنند.

 

  • علاوه بر امضاء، اثر انگشت طرف مقابلاتان را نیز در ذیل قرارداد اخذ نمایید.

 

  • در خصوص شرط ارجاع امر به داوری طرفین باید دقت فراوان به عواقب ان داشته باشند.

 

  • از نوشتن عبارت کلی “اسقاط کافه خیارات به عمل آمد حتی خیار غبن افحش” اجتناب کنید و با توجه به شرایط معامله یک یا چند مورد از خیارات را با فرض تخلف متعهد و با مشورت افراد مطلع قرار دهید.

 

  • هرگز از این امر غافل نشوید پیش از انعقاد هر قراردادی حتما با یک وکیل ویا مشاور حقوقی و نه مشاور املاک مشورت لازم را نمایید و یا در صورت صلاحدید حین انعقاد در معیت ایشان عمل کرده تا با مشکلات بعدی مواجه نشوید. تمام موارد مذکور دارای حساسیت ویژه است و مستلزم دقت در ذکر الفاظ دقیق و علمی است.

ای بسا پیشگیری بهتر از درمان است.

 

کارگروه حقوقی خانواده سلامت بنیان

محمدرضا بلباسی، فریبا زارعی خالدآبادی

دانستی های حقوقی

آیا می دانید؟

به موجب قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب ۷/۶/۱۳۹۰؛ حمل، نگهداری، خـــرید و فروش و توزیع و ساخت و مونتاژ مواد محترقه جرم محسوب و از ۳ ماه و یک روز تا ۲ سال حبس برای مرتکبین اینگونه جرایم در نظر گرفته شده است. لذا، حمل، نگهداری، خرید، فروش، توزیع و ساخت و مونتاژ مواد محترقه برابر این قانون جرم محسوب شده و مستوجب مسئولیت جزائی و قانونی است. عناوین مجرمانه مذکور در قانون مزبور؛ بیانگر مسئولیت قانونی تمامی عوامل انسانی است که مبادرت به امور مزبور می نمایند.

آیا می دانید؟

این مسئولیت، علاوه بر عاملین تولید، توزیع و فروش مواد مزبور متوجه عوامل انسانی خریدار آن کالاها و حمل و نگهداری و مصرف محصولات محترقه مزبور که نوعاً، فروشندگان و دوره گردان یا مراکز پخش این کالا ها و نیز کودکان، نوجوانان و جوانان و خانواده های آنها نیز هستند، می باشند. از اینرو، ضروری است به منظور پیشگیری از وقوع خسارات احتمالی و قابل پیش بینی و نیز پرهیز از ایجاد مسئولیت مجرمانه و قانونی، از هرگونه استفاده و مصرف مواد محترقه و خطرناک و نیز نگهداری یا حمل آنها قویاً خودداری کرد. مسئولیت مرتکبین به جرائم مزبور، حسب مورد ممکن است از حیث مباشرت، معاونت یا مشارکت در جرم و تعدد جرائم ارتکابی و تشدید مجازات های قانونی مقرر نیز قابل تفسیر و تعقیب باشد.

آیا می دانید؟

همچنین مطابق ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی هر کس عمداً عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و بطور کلی، هر محل مسکونی یا معد برای سکنی یا جنگل یا خرمن یا هر نوع محصول زراعی یا اشجار یا مزارع یا باغ های متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از دو تا پنج سال محکوم می شود. برابر ماده ۶۷۶ همان قانون: هر کس اشیاء منقول متعلق به دیگری را به آتش بزند به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. ماده ۶۷۷ این قانون نیز بیان می دارد: هر کس عمداً، اشیاء منقول یا غیر منقول متعلق به دیگری را تخریب نماید یا به هر نحو، کلاً یا بعضاً تلف نماید و از کار اندازد، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. هرگاه جرائم مذکور در مواد ۶۷۶ و ۶۷۸ به وسیله مواد منفجره واقع شده باشد، برابر ماده ۶۷۸ قانون مذکور،به دو تا پنج سال حبس مجازات می¬شود

متاسفانه در این شب تا حدودی شاهد چنین خساراتی هستیم که نوعا بار مجرمانه نیز دارند.

محمدرضا بلباسی- فریبا زارعی خالدآبادی

کارگروه حقوقی- موسسه خانواده سلامت بنیان

همایش حقوق و اقتصاد مقاومتی

گزارش تریبون مستضعفین همایش حقوق و اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه برگزار می‌گردد.

پوستر همایش حقوق و اقتصاد مقاومتی

در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی در ماه‌های اخیر سازمان بسیج حقوق­دانان در نظر دارد با همکاری مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشکده شورای نگهبان و دانشکده‌های حقوق دانشگاه‌های علامه طباطبایی و امام صادق(ع) در همایشی تحت عنوان «حقوق و اقتصاد مقاومتی» در بهمن ماه سال جاری به بررسی ابعاد حقوقی و فقهی اقتصاد مقاومتی پرداخته و این مسئله مهم و ضروری را مورد بررسی و مداقه قرار دهد.

اهم محورهای این همایش عبارتند از:

– ساز و کارهای حقوقی قانونی شفافیت اقتصادی

– طراحی و استقرار مدل جامع بانکداری اسلامی

– جایگاه تقنین در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی

– آسیب شناسی ساز و کارهای حقوقی اقتصاد مقاومتی

مهلت ارسال آثار حداکثر تا تاریخ یکم بهمن ماه سال جاری می باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محورها و موضوعات و نیز ارسال مقالات به سایت همایش به ادرس hvem.ir مراجعه فرمائید.

فراخوان مقاله نخستین کنگره جامع بین المللی حقوق - آبان 94

فراخوان مقاله نخستین کنگره جامع بین المللی حقوق - آبان 94

مشاهده همه همايش های manager
سطح برگزاريبين المللي
محورهاي همايش-------------------
محور اصلی
• حقوق خصوصی
• حقوق جزا
• حقوق عمومی
• حقوق بین الملل
• حقوق آمیخته ( آمیخته با سایر علوم )
• حقوق اسلامی ( فقه اسلامی)
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: مركزهمايش های بین المللی توسعه ايران
مهلت ارسال چكيده مقالات:
مهلت ارسال متن كامل مقالات: 25 مهر 1394
تاريخ برگزاري همايش: 7 و 8 آبان 1394
سايت همايش: lawi.ir
تلفن تماس دبيرخانه: 02133699093 - 02133699094
آدرس دبيرخانه:
محل برگزاري: تهران - مرکز همایشهای بین المللی هتل المپیک
ایمیل: conf.ntpco@gmail.com

نخستین همایش ملی حقوق و نظام بانکی - آبان 94

نخستین همایش ملی حقوق و نظام بانکی - آبان 94

مشاهده همه همايش های farhadpirzad@rocketmail.com
سطح برگزاريملي
محورهاي همايش-----------------
*حقوق کیفری و نظام بانکی
*حقوق خصوصی و نظام بانکی
*حقوق عمومی و نظام بانکی
*حقوق بین الملل و نظام بانکی
-جزئیات محورها در وبسایت همایش
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد و انجمن علمی-دانشجویی حقوق
--------------
تحت حمایت اطلاع رسانی وب سایت ایران کنفرانس
مهلت ارسال چكيده مقالات: 31 تیر 1394
مهلت ارسال متن كامل مقالات: 31 تیر 1394
تاريخ برگزاري همايش: 28 آبان 1394
سايت همايش: banklaw.um.ac.ir
تلفن تماس دبيرخانه: 05138834204
آدرس دبيرخانه: مشهد-میدان آزادی-پردیس دانشگاه فردوسی-دانشکده علوم اداری و اقتصادی
محل برگزاري: مشهد - دانشگاه فردوسی مشهد
ایمیل: banklaw@um.ac.ir

فراخوان مقاله دومین همایش ملی زبانشناسی حقوقی: تحلیل گفتمان حقوقی - آبان 94

فراخوان مقاله دومین همایش ملی زبانشناسی حقوقی: تحلیل گفتمان حقوقی - آبان 94

مشاهده همه همايش های manager
سطح برگزاريملي
محورهاي همايش---------------
· آواشناسی حقوقی

· تحلیل گفتمان دادگاه

· ترجمه حقوقی و اصطلاح شناسی

· سبک شناسی متون حقوقی

· بومی سازی زبانشناسی حقوقی در ايران



- لازم به ذکر است:

· مقالاتی در اولویت پذیرش قرار می گیرند که بیشتر به تحلیل داده ها و تحقیقات میدانی بپردازند و کمتر مباحث نظری را مطرح کنند.

· مجموعه مقالات برگزیده یک ماه پس از برگزاری همایش توسط نشر نویسه پارسی منتشر خواهد شد.

· مقالات مشترک در صورتی در مجموعه مقالات چاپ خواهد شد که همه مؤلفان آن مقاله در همایش شرکت کرده و حضور داشته باشند.
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: انجمن زبان­شناسی ایران
----------------
دبیر علمی: دکتر فردوس آقاگل زاده

دبیر اجرایی: دکتر فائزه فرازنده پور
مهلت ارسال چكيده مقالات: 31 تیر 1394
مهلت ارسال متن كامل مقالات: 31تیر 1394
تاريخ برگزاري همايش: آبان 1394
سايت همايش: www.lsi.ir
تلفن تماس دبيرخانه: --
آدرس دبيرخانه:
محل برگزاري: تهران
ایمیل: hamayesh@lsi.ir

همایش فرهنگ رانندگی،قانون گریزی و رفتار تهاجمی-اسفند 94

همایش فرهنگ رانندگی،قانون گریزی و رفتار تهاجمی-اسفند 94

مشاهده همه همايش های manager
سطح برگزاريملي
محورهاي همايش-----------------
محورهای کلی:
تدابیر حقوقی و قضایی
مدیریت و اقتصاد
روانشناسی و علوم اجتماعی
هنر، معماری و شهرسازی
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: دانشگاه یزد

-------------
تحت حمایت اطلاع رسانی وب سایت ایران کنفرانس
مهلت ارسال چكيده مقالات:
مهلت ارسال متن كامل مقالات: 15 آبان 1394
تاريخ برگزاري همايش: 12 و 13 اسفند 1394
سايت همايش: confs.yazd.ac.ir/dclbab
تلفن تماس دبيرخانه: --
آدرس دبيرخانه:
محل برگزاري: یزد - دانشگاه یزد
ایمیل: dclbab@confs.yazd.ac.ir

فراخوان مقاله سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی - آبان 94

مشاهده همه همايش های manager
سطح برگزاريبين المللي
محورهاي همايش----------------
۱) فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی

۲) مدیریت تحول علوم انسانی

۳) آموزش و پرورش و تحول بنیادین درعلوم انسانی

۴) نظریه‌پردازی و نوآوری با رویکرد اسلامی در قلمرو رشته‌های:

۴-۱) فقه و حقوق

۴-۲) علوم سیاسی

۴-۳) جامعه‌شناسی و ارتباطات

۴-۴) اقتصاد

۴-۵) تعلیم و تربیت

۴-۶) روانشناسی

۴-۷) مدیریت

۸ـ ۴) هنر و معماری

۴-۹) تاریخ و تمدن
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
جامعه المصطفی العالمیه
و...
----------------
تحت حمایت اطلاع رسانی وب سایت ایران کنفرانس
مهلت ارسال چكيده مقالات:
مهلت ارسال متن كامل مقالات: درحال پذیرش مقاله
تاريخ برگزاري همايش: 4 الی 6 آبان 1394
سايت همايش: sccsr.ac.ir
تلفن تماس دبيرخانه: 025 - 32912910
آدرس دبيرخانه: قم: خیابان 45 متری شهید صدوقی، کوچه شماره 9، پلاک 354 طبقه اول
محل برگزاري: تهران
ایمیل: congress@sccsr.ac.ir

همایش اهداف وراهبردهای پیشرفت از منظر قرآن و حدیث - دی 94

همایش اهداف وراهبردهای پیشرفت از منظر قرآن و حدیث - دی 94

مشاهده همه همايش های manager
سطح برگزاريملي
محورهاي همايش-----------------

پیشرفت فرهنگی ـ اجتماعی
خانواده، هویت ملی، سلامت، امنیت اجتماعی، عدالت اجتماعی، سبک زندگی، تربیت اسلامی، معماری و شهرسازی اسلامی، رسانه، هنر، ورزش، تأمین اجتماعی، محیط زیست، تفریح و سرگرمی و ...


پیشرفت علم و فناوری
تولید علم، اسلامی‌سازی علوم، تعلیم و تزکیه، اقتصاد علم و فناوری، عدالت آموزشی، مرجعيت علمي و ...


پیشرفت اقتصادی
تولید، توزیع، مصرف، کسب و کار، تامین مالی اسلامی، بانکداری اسلامی، بودجه‌ریزی، آمایش سرزمین، تجارت خارجی، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان، جایگاه بخش عمومی، خصوصی و تعاونی، بازار اسلامی و ...


پیشرفت سیاسی ـ مدیریتی
مردم‌سالاری دینی، تفکیک قوا و رابطه میان آنها، احزاب، مشارکت سیاسی و انتخابات، سیاست خارجی، امور امنیتی، امور دفاعی، مدیریت شهری، خدمات دولتی، تمرکز و عدم تمرکز مدیریتی و ...


پیشرفت حقوقی ـ قضایی
نظام قانون‌گذاری؛ مجازات اسلامی، عدالت قضایی، پیشگیری از جرائم، حقوق شهروندی، حقوق بشر اسلامی و ...


چارچوب مقالات
1.مستند به آیات قرآن و روایات معصومین علیهم السلام باشد؛
2.ناظر به مسائل اساسی کشور در بلند مدت باشد؛
3.همراه با ارائه راهکارها کلان و پیشنهادهای عملی متناسب با شرائط گذشته، حال و آینده کشور باشد؛
4.اولویت با مقالاتی است که:
الف: مستند به تحقیقات تجربی باشد.
ب: الزامات، آثار و پیامدهای بحث مقاله بر سایر راهبردهای پیشرفت تبیین شود.
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
----------------
تحت حمایت اطلاع رسانی وب سایت ایران کنفرانس
مهلت ارسال چكيده مقالات:
مهلت ارسال متن كامل مقالات: 15 آبان 1394
تاريخ برگزاري همايش: دی 1394
سايت همايش: www.olgou.org
تلفن تماس دبيرخانه: قم 37837430
آدرس دبيرخانه:
محل برگزاري: قم
ایمیل: info@olgou.org

همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی - خرداد 95

همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی - خرداد 95

مشاهده همه همايش های manager
سطح برگزاريبين المللي
محورهاي همايش-------------
الف) علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
1. تأثیر تفکیک قوا بر عملکرد ج. ا. ایران؛ نقاط قوت و ضعف
2. نسبت رأی نخبگان و ولی‌فقیه در اداره جامعه
3. ظرفیت‌های جامعه مدنی در ج.ا. ایران؛ نقاط قوت و ضعف
4. عملکرد ج.ا. ایران در مدیریت جنبش‌های اسلامی منطقه
5. ایران و بیداری اسلامی
6. عملکرد احزاب در ج.ا. ایران
7. تبیین مذاکرات هسته‌ای ج.ا. ایران با قدرت‌های بزرگ
8. تأثیر توافق هسته‌ای بر روابط ایران با قدرت‌های بزرگ (مطالعه موردی)
9. عملکرد ج.ا.ا در عبور از فتنه‌ها (تحلیل نظری و مطالعه موردی)
10. نقش روان‌شناسی سیاسی بر سیاست‌گذاری
11. الگوی رفتار سیاسی مردم ایران (مطالعه موردی انتخابات،...)
12. تحولات فقه سیاسی پس از انقلاب اسلامی
ب) حقوق
1. نقاط قوت و ضعف قانون مجازات اسلامی مصوبه 1392
2. تحلیل آیین دادرسی کیفری جدید
3. مبانی حقوقی حمایت از جنبش‌های اسلامی و مستضعفین عالم
4. تحلیل حقوقی تحریم کشتیرانی و مقابله با آن
5. تحلیل عدالت قضائی در ایران و کشورهای اسلامی (مطالعه موردی یا مقایسه‌ای)
6. تحلیل عملکرد وزارت دادگستری و قوه قضا در تجربه ج.ا. ایران
7. تحلیل بازدارندگی در قوانین کیفری ایران
8. تحلیل نمایندگی، سرپرستی، وکالت و ولایت در حقوق خصوصی و عمومی اسلامی
9. بررسی فقهی- حقوقی تغییر جنسیت در قوانین کشورهای اسلامی
10. حقوق زنان و حقوق کودکان در قوانین کشورهای اسلامی
ج) فلسفه و فلسفه علم
1. تأثیر آیات و روایات در فلسفه اسلامی (مطالعه موردی: ملاصدرا، ابن‌سینا، سهروردی، ...)
2. سازگاری اسلام و مدرنیته
3. فلسفه و تبیین امور اخروی و غیرمادی
4. زمان در فلسفه اسلامی و غیر اسلامی
5. نسبت فلسفه اسلامی و کلام
6. کلام و علوم انسانی
7. مبانی غیرمعرفتی معرفت و علم
8. سعادت در فلسفه مدرن و پست‌مدرن
9. نقد مبانی و ایده آل‌های مدرنیته
10. تحلیل تجربه‌های کشورهای اسلامی در علوم انسانی اسلامی
د) روانشناسی
1. اصول و روش‌های تربیت اجتماعی در اسلام، غرب و شرق
2. نقش پرسش و پاسخ در تربیت کودک
3. تحلیل خشونت و شادی در تجربه جامعه ایرانی پس از انقلاب
4. نقاط قوت و ضعف روانشناسی در درونی شدن مکارم اخلاقی
5. نقش تعلیم و تربیت در فلسفه برای کودکان
6. تأثیر سرمایه‌داری و صنعتی شدن بر تعلیم و تربیت
7. شبکه‌های اجتماعی و روانشناسی
8. تأثیرات محرومیت‌های اجتماعی بر روان افراد (مطالعه نظری و موردی)
ر) علوم مدیریتی
1. پارادایم شناسی مدیریت اسلامی (مبانی هستی شناختی، معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و انسان‌شناختی)
2. فقه، مدیریت و سازمان (مطالعه سازمان‌های دولتی و غیردولتی)
3. مطالعات اخلاقی در حوزه سازمان و مدیریت و کسب‌وکار
4. سیاست‌گذاری عمومی و مدیریت دولتی از نگاه اسلام
5. مسائل مدیریت مالی و راه‌حل‌های اسلامی آن
6. حوزه‌های نوین اسلامی برای علوم مدیریتی
7. سازمان بورس: مطالعات تجربی مدیریت اسلامی
8. بانکداری اسلامی: مطالعات تجربی معاملات اسلامی
9. بیمه: مطالعات تجربی ضمان اسلامی
ط) علوم اقتصادی
1. پارادایم شناسی اقتصاد اسلامی (مبانی هستی شناختی، معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و انسان‌شناختی)
2. نظام بانکی و مؤسسات مالی اسلامی (مطالعه موردی کشورهای اسلامی)
3. بایسته‌های پول در اندیشه اسلامی
4. عبور از بحران‌های مالی (مطالعه نظری و تجربه عملی ج.ا.ایران)
5. اقتصاد، صنعت، علم
6. تحلیل اقتصاد کارآفرینی در ج.ا.ایران
7. تأثیر سرمایه‌گذاری خارجی بر اقتصاد مقاومتی
8. راهکارهای عملی عبور از اقتصاد رانتی به اقتصاد مقاومتی
9. نسبت اقتصاد مقاومتی و جهانی‌شدن اقتصاد
10. آیا علم اقتصاد ذاتاً بحرانی است؟ تحلیل بحران‌های بزرگ مالی دنیا
11. تحلیل ارزش پول ملی در بحران‌های سکه و ارز در ایران
12. عملکرد بانک‌ها در تحقق بانک اسلامی (مطالعه تجربی)
ظ) هنر
1. پارادایم شناسی هنر اسلامی (مبانی هستی شناختی، معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و انسان‌شناختی)
2. تحلیل مفاهیم هنر اسلامی از منظر اندیشمندان مسلمان (آوینی، مددپور، علامه جعفری، شریعتی، ...)
3. تحلیل آیات و روایات در معماری اسلامی
4. تحلیل آیات و روایات در شهرسازی اسلامی
5. شهر مدرن، شهر اسلامی
6. تطبیق شهرهای ایرانی با فضای شهری اسلامی
7. تحلیل فضای عمومی روستاهای کشورهای اسلامی
8. نسبت خانه‌های روستایی ایران با معماری اسلامی و بومی
9. بازتاب اسلام در هنر، معماری و شهرسازی در ادوار تاریخی مختلف ایران و کشورهای اسلامی
10. طلوع و افول هنر، معماری و شهرسازی در کارنامه ج.ا. ایران
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: دانشگاه پیام نور گیلان
سازمان بسیج کارکنان استان گیلان
مهلت ارسال چكيده مقالات: به همراه متن کامل مقالات اول اردیبهشت 1395
مهلت ارسال متن كامل مقالات: اول اردیبهشت 1395
تاريخ برگزاري همايش: اول خرداد 1395
سايت همايش: www.icihpnu.com
تلفن تماس دبيرخانه: 01333535041
آدرس دبيرخانه: گیلان رشت تقاطع شهدای گمنام (یخسازی) سازمان بسیج کارمندان و ادارات کل استان گیلان
محل برگزاري: گیلان-رشت
ایمیل: --

فراخوان مقاله دومین همایش بین‌المللی فضای مجازی پاک - اسفند 94

فراخوان مقاله دومین همایش بین‌المللی فضای مجازی پاک - اسفند 94

مشاهده همه همايش های manager
سطح برگزاريملي
محورهاي همايش-------------------
1- دکترین فضای مجازی پاک و افق های آینده
2- حفظ، تحکیم و صیانت از نهاد خانواده در فضای مجازی
3- فناوری های سلامت فضای مجازی (فناوری در خدمت فضای مجازی پاک)
4- آسیب های فضای مجازی و نحوه تامین سلامت فضای مجازی
5- امر به معروف، نهی از منکر و قول سدید در فضای مجازی
6- نقش رسانه ها، اپراتورهای مخابراتی، سمن ها، صنعت و مردم در سلامت فضای مجازی
7- اوقات فراغت، تفریح و سرگرمی مجازی پاک
8- راه حل های جهانی و بین المللی به کار برده شده در تامین سلامت فضای مجازی
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: دانشگاه شهید بهشتی

----------------
تحت حمایت اطلاع رسانی وب سایت ایران کنفرانس
مهلت ارسال چكيده مقالات:
مهلت ارسال متن كامل مقالات: 7 آذر 1394
تاريخ برگزاري همايش: 17 و 18 اسفند 1394
سايت همايش: conf.sbu.ac.ir
تلفن تماس دبيرخانه: --
آدرس دبيرخانه: ارتباط و ثبت نام از طریق سایت همایش
محل برگزاري: تهران - مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی
ایمیل: --

راه اندازی مجله علمی (( پژوهشنامه حقوقي )) دانشگاه گیلان و فراخوان مقاله  

راه اندازی مجله علمی (( پژوهشنامه حقوقي )) دانشگاه گیلان و فراخوان مقاله  
مجله علمی (( پژوهشنامه حقوقی )) دانشگاه گیلان از سوی گروه حقوق دانشکده علوم انسانی راه اندازی شد .

 

 

دکتر آقابابایی  با اعلام این خبر گفت : مجله علمی (( پژوهشنامه حقوقی )) با هدف ارائه آخرین مطالعات ، تحقیقات و مقالات علمی در زمینه های مختلف حقوق راه اندازی و از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فنآوری  اخذ مجوز شده است . 

مدیر گروه حقوق دانشگاه گیلان از تمامی اساتيد و پژوهشگران گرامی دعوت نموده تا مقالات علمی - پژوهشی خود  را در زمینه های:(  حقوق عمومی، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق بین الملل و سایر گرایش های حقوقی)جهت انتشار در فصلنامه علمی و پژوهشی (پژوهشنامه حقوقي)گروه حقوق دانشکده ادبيات و علوم انسانی دانشگاه گيلان ارسال فرمایند . 

 

شیوه نامه تدوین مقالات

 

آدرس پستی: رشت، جاده تهران، پردیس اصلی دانشگاه گیلان، دانشکده علوم انسانی، گروه حقوق.

آدرس پست الکترونیکی:     h.p.m@guilan.ac.ir           hpajoheshnameh@yahoo.com

چهارمین کنگره بین المللی حقوق پزشکی را با عنوان «حقوق ژنتیک»

فراخوان مقاله برای چهارمین کنگره بین المللی حقوق پزشکی: «حقوق ژنتیک»

انجمن علمی حقوق پزشکی ایران، مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران با همکاری نهادهای دولتی و دانشگاهی، چهارمین کنگره بین المللی حقوق پزشکی را با عنوان «حقوق ژنتیک» برگزار می کنند. پژوهشگران علاقمند می توانند چکیده مقالات خود را در چارچوب محورهای همایش، برای دبیرخانه ارسال کنند.

 

محورهای کنگره:

ـ حقوق در پژوهش های ژنتیک

ـ ژنتیک پزشکی و چالش های حقوقی

ـ حمایت قانونی از ذخایر ژنتیکی

ـ مهندسی ژنتیک و پیامدهای حقوقی

 

تاریخ های مهم:

تاریخ برگزاری: ۲۵ و ۲۶ آذر ۱۳۹۴

تاریخ وصول چکیده مقالات: ۳۰ مهر ۱۳۹۴

تاریخ وصول مقالات: ۳۰ آبان ۱۳۹۴

 

مکان:

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سالن همایش های بین المللی امام علی(ع)

 

اطلاعات تماس:

آدرس دبیرخانه: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به بلوار توانیر، کوچه شمس، پلاک ۸، طبقه اول، مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی.

تلفن: ۸۸۷۸۱۰۳۶ ـ ۰۲۱

تلفکس: ۸۸۷۷۷۵۳۹ ـ ۰۲۱

ایمیل: congress@iranmedicallaw.com

 

 

-->

اولین همایش پیشگیری دانش مدار از آسیب های اجتماعی و وقوع جرم - اسفند 94

اولین همایش پیشگیری دانش مدار از آسیب های اجتماعی و وقوع جرم - اسفند 94

مشاهده همه همايش های manager
سطح برگزاريملي
محورهاي همايش------------------
ويژگي هاي جامعه آرماني از ديدگاه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم
جايگاه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم در آموزه هاي ديني
نقش حوزه و دانشگاه در كاهش پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم
عوامل روانشناختي و جامعه شناختي در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم

نقش سبك زندگي در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم

نقش رسانه در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم
نقش خانواده در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم
نقش نظام تعليم و تربيت در مهد هاي كودك و مدارس در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و وقوع جرم

سرمايه هاي اجتماعي و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم
تاثير حمايت از بزه ديدگان و قربانيان پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و جرايم در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم
نقش اصلاح و بازاجتماعي كردن آسيب ديدگان و بزهكاران در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم
فرصت ها و تهديدهاي فضاي سايبري در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم
شيوه ها و راهكارهاي نوين پيشگيرانه از آسيب هاي اجتماعي و جرايم در حاشيه شهرهاي بزرگ
نقش شهرسازي در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم
عدالت اجتماعي و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم
سمن ها و نهادهاي مردمي و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و و قوع جرم
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه.
مهلت ارسال چكيده مقالات:
مهلت ارسال متن كامل مقالات: 30 آذر 1394
تاريخ برگزاري همايش: 19 و 20 اسفند 1394
سايت همايش: pishgiri.khuisf.ac.ir
تلفن تماس دبيرخانه: ۰۳۱۳۵۳۵۴۱۷۶
آدرس دبيرخانه: اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان (خوراسگان)، ساختمان انديشه، دبيرخانه همايش ملي پيشگيري دانش مدار از آسيب هاي اجتماعي و وقوع جرم
محل برگزاري: اصفهان - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
ایمیل: pishgiri@gmail.com

فراخوان مقاله کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی - آذر 94 - دبی

فراخوان مقاله کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی - آذر 94 - دبی

مشاهده همه همايش های manager
سطح برگزاريبين المللي
محورهاي همايش----------------

1.علوم مهندسی
- مهندسی برق
- مهندسی مکانیک
- مهندسی کامپیوتر
- مهندسی عمران
- مهندسی معماری
- مهندسی صنایع
- مهندسی کشاورزی
- مهندسی متالوژی
- مهندسی معدن
- مهندسی هوا فضا
- مهندسی شیمی
2.علوم
- میکروبیولوژی
- علوم آزمایشگاهی
- علوم داروئی
- ایمونولوژی
- شیمی کاربردی
- ریاضیات
- فیزیک
- زمین شناسی
- بیوتکنولوژی
- صنایع غذایی
- زیست شناسی
3.علوم انسانی
- مدیریت
- اقتصاد
- روانشناسی عمومی
- روانشناسی بالینی
- علوم تربیتی
- علوم انسانی
- آمار
- حقوق
- زبان انگلیسی
- آموزش زبان
- هنر
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: mipv
تاچ
مهلت ارسال چكيده مقالات:
مهلت ارسال متن كامل مقالات: در حال پذیرش مقاله
تاريخ برگزاري همايش: 10 آذر 1394
سايت همايش: icesconf.com
تلفن تماس دبيرخانه: 88851783-021
آدرس دبيرخانه: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان شانزدهم، درب پردیس شمالی دانشگاه تهران، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران،ساختمان شماره 1، طبقه دوم، واحد 149
محل برگزاري: امارات - دبی
ایمیل: info@icesconf.com

دهمین همایش مجازی بین‌المللی تحولات جدید ایران و جهان

دهمین همایش مجازی بین‌المللی تحولات جدید ایران و جهان

مشاهده همه همايش های info@iranoworld.ir
سطح برگزاريبين المللي
محورهاي همايشراهبردها

• فرهنگی،
• اجتماعی،
• اقتصادی،
• نظامی-امنیتی،
• زبانی (فارسی، عربی، انگلیسی)،
• بومی سازی آموزشی،
• تبلیغی،
• انتظار عدالت،
• روابط خارجی،
• سیاست خارجی،
• انرژی و نفت،
• قومیت و ملیت

الگوها

• ولایت فقیه،
• حقوق بشر اسلامی،
• حفاظت محیط زیست،
• حقوق و فعالیت زنان،
• خودکفایی و خوداتکایی،
• همکاری و تعامل،
• مردمسالاری دینی،
• همکاری با سازمانهای بین المللی،
• معنی گرایی و ماده گرایی

تحولات و دستاوردها
• فرهنگی،
• اجتماعی،
• قتصادی،
• نظامی-امنیتی،
• جنبشهای کارگری، دانشجویی و زنان
• قوانین، مقررات و حقوق بشر
• توسعه علمی و دانشگاهی
• خودکفایی و خوداتکایی،
• همکاری و تعامل،

نقد
• کتاب
• مقاله
• دیدگاه
• برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم
• سیاست های داخلی و خارجی دولت یازدهم
منطقه و جهان
جهانگرایی و منطقهگرایی
• روابط بینالملل و روابط قدرتهای بزرگ هستهای
• گفتگوی بینالمللی و میان فرهنگی
• تحولات کنونی تسلیحات هستهای

جهان اسلام
خاورمیانه
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: تارنمای همایش های تحولات جدید ایران و جهان
مهلت ارسال چكيده مقالات: 30آذر1394
مهلت ارسال متن كامل مقالات: 15 اسفند 1394
تاريخ برگزاري همايش: 21 فروردین 1395
سايت همايش: www.iranoworld.ir
تلفن تماس دبيرخانه: دكتر بهرام نوازني
آدرس دبيرخانه: www.iranoworld.ir
محل برگزاري: مجازي
ایمیل:
info@iranoworld.ir

کتاب‌های قابل دانلود سایت تبصره،

به نقل از وبلاگ وزین تبصره

به جهت تسهیل دسترسی کاربران محترم سایت تبصره، فهرست کلیه کتاب‌های قابل دانلود به صورت یکجا ارائه می شود. این فهرست همزمان با «بخش ویژه» به روز می شود.

1- رهیافت های نوین پیشگیری از جرم – جلد اول

۲- رهنمودهای عملی پیشگیری از جرم

۳- راهنمای کارگاه علمی-کاربردی مدیریت پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی

۴- هویت و نقشهای جنسیتی

۵- اشتغال زنان

۶- آسیب شناسی خانواده

۷- نفی خشونت علیه زنان (از نگاه علم و دین)

۸- ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺧﺎﻧﮕﻲ ﻋﻠﻴﻪ زﻧﺎن (ﺑﺮرﺳﻲ، ﻋﻠﻞ و درﻣﺎن ﺑﺎ ﻧﮕﺮش ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺳﻼﻣﻲ)

۹- ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﺣﻘﻮق زﻧﺎن از ﻣﻨﻈﺮ اﺳﻼم و ﻏﺮب – جلد (۱) : ﻣﺒﺎﻧﻲ ﺣﻘﻮق زﻧﺎن، ﺣﻖ ﺣﻴﺎت و ﺣﻖ ﺗﺄﻣﻴﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ

۱۰- ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﺣﻘﻮق زﻧﺎن از ﻣﻨﻈﺮ اﺳﻼم و ﻏﺮب – جلد (۲) : ﺣﻖ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ و اﺷﺘﻐﺎل

۱۱- ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﺣﻘﻮق زﻧﺎن از ﻣﻨﻈﺮ اﺳﻼم و ﻏﺮب – جلد (۳) : ﺣﻖ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ ـ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ زﻧﺎن

۱۲- ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﺣﻘﻮق زﻧﺎن از ﻣﻨﻈﺮ اﺳﻼم و ﻏﺮب – جلد (۴) : ﺣﻖ آﻣﻮزش و ﺗﺎﺑﻌﻴﺖ زﻧﺎن

۱۳- ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻣﺪﻧﻲ دررواﺑﻂ زوﺟﻴﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ در ﺑﺮﺧﻲ از ﻛﺸﻮرﻫﺎی اروﭘﺎﻳﻲ و اﺳﻼﻣﻲ

۱۴- ﺳﻴﻤﺎﻱ ﺣﻘﻮﻕ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ (ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻧﮑﺎﺕ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎ ﺗﺄﮐﻴﺪ ﺑﺮ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭ)

۱۵- مروری بر مسائل اجتماعی ایران (خانواده، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ)

۱۶- حقوق فناوری اطلاعات – جلد اول: مقدمه ای بر حقوق تجارت الکترونیک (مطالعه تطبیقی)

۱۷- حقوق فناوری اطلاعات – جلد دوم: حقوق قراردادها در گستره قراردادهای الکترونیک (مطالعه تطبیقی)

۱۸- حقوق فناوری اطلاعات – جلد سوم: دادگاه صالح و قانون حاکم در بستر قراردادهای الکترونیک (مطالعه تطبیقی)

۱۹- بنیاد نظری اصلاح نظام قانون گذاری

۲۰- رای دیوان بین المللی دادگستری در قضیه سکوهای نفتی

۲۱- مطالعه تطبیقی مجالس قانون گذاری

۲۲- آیین دادرسی کیفری (آشوری) – جلد یک

۲۳- آیین دادرسی کیفری (آشوری) – جلد دو

۲۴- بایسته های حقوق جزای عمومی (۱-۲-۳)

۲۵- مفاهیم اساسی نظریه ولایت فقیه

۲۶- مبانی و مستندات قانون اساسی (روند تدوین و بازنگری قانون اساسی)

۲۷- نظام الحکم و الإداره فی الإسلام

۲۸- حقوق و وظایف شهروندان و دولتمردان

۲۹- مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی – ۱۳۵۸ (جلسه اول تا ۳۱ ام)

۳۰- مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی – ۱۳۵۸ (جلسه ۳۱ ام تا ۵۰ ام)

۳۱- مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی – ۱۳۵۸ (جلسه ۵۰ ام تا آخر)

۳۲- راهنمای اسفاده از مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی – ۱۳۵۸ – همراه با معرفی مجلس و اعضای خبرگان قانون اساسی

۳۳- بررسی تطبیقی مفهوم و آثار اضطرار در حقوق مدنی

۳۴- بررس‍ی ف‍ق‍ه‍ی و ح‍ق‍وق‍ی م‍ج‍م‍ع ت‍ش‍خ‍ی‍ص م‍ص‍ل‍ح‍ت ن‍ظام

۳۵– بررسی فقهی حقوقی جرائم رایانه ای

۳۶- حقوق جزای عمومی (ولیدی) – جلد یک (کلیات)

۳۷- حقوق جزای عمومی (ولیدی) – جلد دو : در جرم

۳۸- حقوق جزای عمومی (ولیدی) – جلد سه : مسوولیت جزایی

۳۹- حقوق جزای عمومی (ولیدی) – جلد چهار : واکنش جامعه علیه جرم

۴۰- زمینه حقوق جزای عمومی (نوربها)

۴۱- قاعده مقابله به مثل در حقوق بین الملل از دید اسلام

۴۲- بررسی فقهی و حقوقی توهین به مقدسات و ادیان؛ چالش ها و راهکارها

۴۳- راهنمای طراحی نظام آمار عدالت کیفری

۴۴- گزارش‌های تخصصی حقوقی درباره مسائل روز (پژوهشکده مجازی حقوق)

۴۵- چکیده مقالات آسیب های اجتماعی ایران (انجمن جامعه شناسی ایران)

۴۶- پرونده ای برای «عدالت» (ترجمه مجموعه مقالات)

۴۷- تفکیک تقنین و اجرا؛ تحلیل مرزهای صلاحیت تقنینی در روابط قوای مقننه و مجریه

۴۸- کتابهای پژوهشکده شورای نگهبان

۴۹- آموزش زبان تخصصی حقوقی کمبریج – ۲۰۰۷

۵۰- راهکارهای حقوقی عبور از تحریم

۵۱- فلسفه حقوق (انگلیسی)

۵۲- جستارهایی درباره مطالعه ی آموزه محور حقوق (انگلیسی)

۵۳- نظریات اخلاقی و حاکمیت قانون (انگلیسی)

۵۴- …

نشست علمی: آموزش حقوق اساسی در ایران و فرانسه

به نقل از تبصره: 

نشست علمی: آموزش حقوق اساسی در ایران و فرانسه

همایش حقوق بشر و شهروندی از دیدگاه امام خمینی(ره)

به نقل از تبصره:

سازمان بسیج حقوقدانان برگزار می کند:

همایش حقوق بشر و شهروندی از دیدگاه امام خمینی(ره)

 

مهلت ارسال چکیده: ۲۰ فروردین ۹۳

مهلت ارسال اصل مقالات: اول خرداد ۹۳

 

محورها و موضوعات پیشنهادی:

محور اول: مبادی و مبانی نظری حقوقی شهروندی

۱٫مفهوم‌شناسی حقوق شهروندی و نگرش امام خمینی در این خصوص

۲٫سیر تکامل و تطور نظریه حقوق شهروندی و تأثیرگذاری اندیشه سیاسی امام خمینی در این مسیر

۳٫فهم امام خمینی از حقوق شهروندی و نسبت آن با حقوق بشر (تأملی بر توهم این همایی میان حقوق بشر و حقوق شهروندی)

۴٫خوانش امام خمینی از حقوق شهروندی و نسبت آن با حقوق شهری (تأملی بر توهم این همانی میان حقوق بشر و حقوق شهروندی)

۵٫حقوق شهروندی و دوگانه ادعای مدل جهان شمول یا تواضع در برابر اقتضائات ؟؟؟ تمدنی جوامع مختلف در اندیشه امام خمینی

۶٫دیدگاه امام خمینی در خصوص حقوق شهروندی در انعکاس نظریه‌های دوگانه حقوقی اثبات گرایی با حقوق طبیعی

۷٫تأملی بر امکان تأثیرگذاری نظریه‌های اخلاقی متفاوت بر نظریه حقوق شهروندی در دیدگاه امام خمینی

۸٫عناصر هویت بخش در نظریه حقوق شهروندی امام خمینی و تأثیرپذیری آن از اندیشه‌های متکثر سیاسی

۹٫نگرش کلامی امام به حقوق شهروندی و دوگانه خدامحوری ای انسان مداری

محور دوم: نفی حقوق شهروندی لیبرال و ضرورت بومی سازی این مفهوم در بستر اندیشه سیاسی اسلامی

۱٫مفهوم شناسی شهروند از نگاه امام خمینی در زیست بوم حکومت اسلامی و حکومت لیبرال و تأثیر آن بر پردازش نظریه حقوق شهروندی

۲٫تفاوت‌های نظریه حقوق شهروندی مبتنی بر اندیشه اسلامی و حقوق شهروندی لیبرال در اندیشه امام خمینی

۳٫دیدگاه امام خمینی در خصوص حقوق شهروندی و تعهدات مدنی شهروندان

۴٫نقش حقوق شهروندی در اندیشه سیاسی امام خمینی، بسترساز جامعه مدنی لیبرال دمکراسی با زمینه‌سازی مدینه فاضله اسلامی

۵٫امام خمینی و طرد خوانش لیبرال از حقوق شهروندی

۶٫امام خمینی و ضرورت پردازش نظریه مستقل حقوق شهروندی مبتنی بر اندیشه اسلامی

۷٫نسبت میان حقوق شهروندی و حقوق ملت موضوع فصل سوم قانون اساسی

محور سوم: تقریری از نظریه حقوق شهروندی اسلامی در اندیشه امام خمینی

۱٫نسبت میان شهروند و حکومت اسلامی از دیدگاها امام خمینی

۲٫امام خمین یو رابطه متقابل حقوق و تکالیف شهروندان در جامعه اسلامی

۳٫حقوق سیاسی شهروندان از دیدگاه امام خمینی

۴٫حقوق اجتماعی شهروندان از دیدگاه امام خمینی

۵٫بهداشت و سلامت عمومی شهروندان از دیدگاه امام خمینی

۶٫نگرش امام خمینی در خصوص حق شهروندان در بهره‌مندی از آزادی اطلاعات

۷٫حقوق فرهنگی شهروندان در اندیشه امام خمینی

۸٫حقوق اقتصادی شهروندان در اندیشه امام خمینی

۹٫حق شهروندان بر عدالت قضایی از اندیشه امام خمینی

۱۰٫حق بر آموزش و دانستن شهروندان در اندیشه امام خمینی

۱۱٫حقوق شهروندی اقلیت‌های اسلامی از منظر امام خمینی

محور چهارم: جایگاه حقوق شهروندی در اندیشه صدور انقلاب اسلامی امام خمینی

۱٫تئوری انقلاب اسلامی و تحول در مفهوم و مصادیق حقوقی شهروندی

۲٫ضرورت استمرار انقلاب و کارکرد حقوق شهروندی در این مسیر در اندیشه امام خمینی

۳٫مدل‌سازی نظام‌واره حقوق شهروندی در اندیشه امام خمینی

۴٫امام خمینی و نفی انحصار گرایی ملی در فهم حقوق شهروندی

۵٫مسلمانان غیر ایرانی و امکان بهره‌مندی ایشان حقوق شهروندی در اندیشه امام خمینی.

ارتباط با دبیرخانه:

آدرس: خیابان خردمند جنوبی، جنب کوچه جمال، سازمان بسیج حقوقدانان کشور، دبیرخانه همایش حقوق بشر و شهروندی از دیدگاه امام خمینی(ره).

تلفن: ۰۲۱-۸۸۲۴۱۷۶۵

وب‌سایت: emamkhomeini.net

پست الکترونیک:info@emamkhomeini.net

 

poster

دوره آیین نگارش حقوقی دکتر آزمایش


نقد و بررسی متن توافقنامه ژنو

توافق نامه ژنو

نام کتاب :  نقد و بررسی متن توافقنامه ژنو

نویسنده : دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی

ناشر :  پارس بوک

زبان کتاب :  پارسی

تعداد صفحه :  ۱۰۸

قالب کتاب : PDF

حجم فایل :  ۹۷۴  کیلوبایت

توضیحات : بعد از گذشت حدوداً ۱۰ سال از شروع مذاکرات هسته ای و سلها بحث و گفتگو پیرامون رسیدن به راه حلی جامع و مورد توافق طرفین، بالاخره در ۳ آذر ۱۳۹۲ مطابق با ۲۴ November , 2013 قراردادی به عنوان ( Joint Plan of Action ) یا هان «برنامه اقدام مشترک » بین کشورهای ۱+ ۵ و جمهوری اسامی ایران منعقد گردید. در واقع در طی این سالها همه تلاش و کوشش تیم های دیپلماسی طرفین برای رسیدن به یک چهارچوب مورد توافق طرفین بود تا مبنای اقدامات آینده قرار گیرد. این مهم در این قرارداد به وقوع پیوست و واضح است که زین پس دیگر بحثی پیرامون چهارچوب همکاری به وقوع نمی پیوندد بلکه گفتگوهای بعدی برای تبیین را هکارهای عملیاتی کردن این توافق صورت می پذیرد. از این روست که محتوای این توافق بسیار مهم و اثرگذار است. این توافق مانند ریلی عمل می کند که مسیر آینده قطار مذاکرات را مشخص مینماید.

دفاعیات دکتر مصدق در دادگاه نظامی

دادگاه مصدق

نام کتاب :  دفاعیات دکتر مصدق در دادگاه نظامی

نویسنده : امیر قربانی

ناشر :  پارس بوک

زبان کتاب :  پارسی

تعداد صفحه :  ۹۶

قالب کتاب : PDF

حجم فایل :  ۱,۳۷۰  کیلوبایت

توضیحات : محمد مصدق را پس از کودتای ۲۸ مرداد در دادگاه نظامی محاکمه و با توجه به تبرئه او از اتهامات اصلی چون «تلاش برای برهم زدن اساس سلطنت» و «کودتا علیه قانون اساسی» به سه سال حبس مجرد (انفرادی) محکوم شد. استدلال او در نفی صلاحیت دادگاه این بود که دیوان عالی حق محاکمه نخست وزیر را دارد و دادگاه نظامی، صالح نیست و او همچنان نخست وزیر قانونی کشور است. استدلال دادستان نیز این بود که دکتر مصدق در پی دریافت فرمان عزل پادشاه از روز ۲۵ مرداد تا روز ۲۸ مرداد نخست وزیر نبوده‌است و این دادگاه به اتهامات او پس از برکناری از نخست وزیری یعنی تمرد از فرمان پادشاه رسیدگی می‌کند. پاسخ مصدق نیز آن بود که چون فرمان پادشاه را در نیمه شب و با یک دستهٔ مسلح آورده بودند گمان بر جعلی بودن آن داده و از این نظر او متمرد نیست. او هم در دفاعیه در دادگاه و هم در خاطراتش می‌نویسد که اگرچه بنابر روح قانون اساسی مشروطه، پادشاه حق عزل و نصب وزیران را ندارد ولی اگر در روز و ساعات اداری فرمان را می‌آوردند، آنرا می‌پذیرفت.

بزرگداشت پروفسور سید حسن امین


بزرگداشت پروفسور سید حسن امین(استاد تمام حقوق بین الملل دانشگاه گلاسکو)

تاریخ برگزاری:

شنبه ۱۶ آذر ازساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۰

مکان برگزاری:

تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان طالقانی -جنب بیمارستان کودکان -دانشکده علمی کاربردی خانه کارگر

بررسی تحولات دیوان عدالت اداری در پرتو قانون جدید دیوان

موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار می کند:

بررسی تحولات دیوان عدالت اداری در پرتو قانون جدید دیوان

(ساختار و صلاحیت)

سخنران:

دکتر نادر میرزاده

هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ ؛ ساعت ۱۵ الی ۱۶/۳۰

خیابان قدس-ابتدای خیابان طالقانی-پلاک ۵۹-ساختمان شماره ۲ دانشکده حقوق دانشگاه تهران-موسسه مطالعات حقوق عمومی