تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع
تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع

سوالاتی چند در مورد وظیفه ی بازپرسان و دادیاران

 نویسنده : علیرضا فایضی / روزنامه جوان   

 

● سوال: آیا بازپرس یا دادیاران دادسراهای عمومی و انقلاب می توانند به خاطر عدم ارایه دلیل توسط متهم مبنی بر عدم ارتکاب جرم، نسبت به صدور قرار مجرمیت متهم اقدام کنند؟ 

● آیا قضات محاکم می توانند به اختیار خود جلسه دادگاه را غیرعلنی اعلام نمایند؟ 

و ... . 

 

وظیفه بازپرس یا دادیاران

● سوال: آیا بازپرس یا دادیاران دادسراهای عمومی و انقلاب می توانند به خاطر عدم ارایه دلیل توسط متهم مبنی بر عدم ارتکاب جرم، نسبت به صدور قرار مجرمیت متهم اقدام کنند؟
▪ پاسخ این سوال بر پایه بنیادی ترین اصل در حقوق کیفری منفی است، اصل برائت حافظ حقوق متهم است و تا هنگامی که بزهی از سوی وی محرز نشده است، از نظر قانونی بی گناه محسوب می شود. در پناه همین اصل متهم ملزم به ارایه دلیل در دادگاه، مبنی بر عدم ارتکاب جرم نبوده و شاکی یا دادستان باید انتساب بزه به متهم را ثابت کند بنابراین به موجب اصل برائت تا زمانی که دلیلی مبنی بر مجرمیت متهم اقامه نشده، وی به عنوان شخصی بزه ناکرده در دادگاه حضور می یابد و وی هیچ تکلیفی برای ارایه دلیل عدم مجرمیت ندارد لیکن متهم حق دارد در مقابل دلایلی که شاکی یا دادستان ارایه می کنند در موضع مقابل از خود دفاع کند و به ارایه دلایل معارض و منافی اتهام اقدام نماید.
● آیا قضات محاکم می توانند به اختیار خود جلسه دادگاه را غیرعلنی اعلام نمایند؟
▪ در موازین عدالت کیفری به طور خاص و در دعاوی حقوقی به طور عام اصل بر علنی بودن رسیدگی است و به همین دلیل چنانچه قاضی بخواهد جلسه رسیدگی را از حالت علنی آن خارج کند باید دارای مستند قانونی جهت عدول از اصل باشد. حامیان عدالت قضایی معتقدند که یکی از ارکان مهم رسیدگی قضایی شفاف بودن روند رسیدگی است به طوری که شاکی (بزه دیده) و متهم و کلیه افرادی که خواهان حضور در جلسه رسیدگی هستند بتوانند از چنین حقی برخوردار باشند؛ قاضی باید خود را در مقابل چشمان باز افکار عمومی احساس کند و بدین سان از استبداد قضایی و رسیدگی خودسرانه اجتناب ورزد.
کارکرد دیگری که اصل علنی بودن رسیدگی در پی دارد این است که جنبه اطلاعی و بازدارندگی محاکمات را پررنگ تر می کند.
یکی از هدف های علنی بودن رسیدگی این است که با عدم ممانعت از حضور افراد در دادگاه، آنان از این واقعیت اطمینان حاصل کنند که در جامعه به دعاوی حقوقی و جرایم ارتکابی به درستی رسیدگی می شود و هیچ جرمی بدون مجازات باقی نمی ماند بنابراین افراد جامعه با اطلاع از نوع و میزان مجازات و محکومیتی که برای بزهکار یا محکوم علیه تعیین شده، چنانچه حالت بالقوگی مجرمانه در آنان وجود دارد، خنثی شده و از ارتکاب جرم درآینده منصرف شوند.
یکی از دلایل مهم بروز فساد در محاکم قضایی کشورهای مختلف تجاوز به اصل علنی بودن رسیدگی است؛ متأسفانه کم نیستند قضاتی که به بهانه های مختلف از اجرای این اصل شانه خالی می کنند.
مطابق موازین حقوق موضوعه ایران فقط در موارد ذیل امکان غیرعلنی شدن رسیدگی وجود دارد:
۱) جرایم منافی عفت و نظم عمومی جامعه
۲) در دعاوی خصوصی که طرفین دعوا خواهان غیرعلنی بودن رسیدگی باشند.
۳) در جرایم مربوط به اطفال و صغار به لحاظ رعایت مصالح شخصی آنان
بنابراین چنانچه هر یک از مقامات قضایی بدون دلیل اسباب غیرعلنی شدن دادرسی را فراهم کنند عمل آنان مشمول تخلفات مندرج در آیین نامه شرح وظایف و تخلفات قضات بوده، مستوجب محکومیت انتظامی خواهد شد و دادسرای انتظامی قضات نیز برای رسیدگی به این گونه مسایل واجد صلاحیت خواهد بود.

علیرضا فایضی

روزنامه جوان

نظرات 1 + ارسال نظر
زیبا دوشنبه 2 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 00:26 http://zibarastegari.blogfa.com

سلام خسته نباشید بدون این که ادامه مطلب بخونم جوابشو میخواستم بگم که متوجه شدم تو ادامه مطلب جوابش هست .
کاشکی جواب بازداشت وتوقیف که مشکل تر رو میگفتید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد