تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع
تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع

وضعیت حقوق بشر در عربستان سعـــودی

"حمزه الحسن " از فعالان حقوق بشر عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس، رژیم ریاض را مستبد، دیکتاتور و ناقض حقوق بشر خواند و افزود: حکومت اقلیت بر اکثریت سعودی با رویکرد طایفه‌ای و مذهبی به نقض حقوق بشر اقلیت‌های مذهی می‌پردازد. 
 

برای خواندن متن کامل این موضوع به ادامه مطلب مراجعه نمائید !  

این موضوع به نقل از وبسایت خبری تعامل می باشد

"حمزه الحسن " از فعالان حقوق بشر عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس، رژیم ریاض را مستبد، دیکتاتور و ناقض حقوق بشر خواند و افزود: حکومت اقلیت بر اکثریت سعودی با رویکرد طایفه‌ای و مذهبی به نقض حقوق بشر اقلیت‌های مذهی می‌پردازد.

*ریاض تنها گورستان حقوق بشر در جهان

وی با اشاره به نقض ساده‌ترین حقوق انسان از سوی دستگاه‌های رژیم آل سعود، از ریاض به عنوان گورستان حقوق بشر یاد کرد و افزود: در حقیقت عربستان سعودی به گورستان حقوق بشر شناخته شده است که دولتمردان آن به جای ارائه خدمت به آحاد ملت و مشارکت دادن آنها در روند سیاسی، از ابزار قدرت و خشونت برای حکمرانی و پیشبرد حکومت خود استفاده می‌کنند.
این معارض سعودی مقیم لندن با بیان اینکه خاندان آل سعود از بدو رسیدن به قدرت همه حقوق ملت را زیر پا گذاشتند ، افزود: نقض حقوق بشر در عربستان تاریخچه دیرینه‌ای دارد که در بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و همچنین زندانی کردن مردم، فقدان آزادی‌های بیان و فضای خفقان آور امنیتی تجلی یافته است.

*نقض همه حقوق زنان توسط رژیم ریاض

الحسن با اشاره به ممنوعیت رانندگی بانوان سعودی گفت: ظلم و ستمی که بر زنان روا داشته می‌شود در هیچ دین و مکتبی پذیرفته نیست.برای نمونه می‌توانم بگویم که امروزه زنان سعودی از کوچکترین حقوق محرومند و علاوه بر ممنوعیت سفر بانوان بدون همراه، ممنوعیت رانندگی از دستیابی به سمت‌های مدیریتی محروم هستند. زنان سعودی حتی حق ارتقاء به سمت مدیریت یک مدرسه را ندارند. این در حالی است که چنین محدودیتی در هیچ جای دیگر برای زنان قائل نیستند.

*انتخابات آزاد در عربستان به چشم نمی خورد

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نظام سیاسی غیردموکراتیک در ریاض پرداخت و افزود: چیزی به اسم انتخابات آزاد یا مشارکت مردم در روند سیاسی در عربستان سعودی به چشم نمی‌خورد و نکته جالب‌تر آنکه مقامات ریاض همواره ژست دلسوزانه گرفته و به مردم خود می‌گویند که سایر ملت‌ها به خاطر نعمت‌ها و خدماتی که به شما ارائه می‌شود غبطه می‌خورند.
این فعال حقوق بشر با بیان اینکه گذر زمان ادعای دروغین آل سعود مبنی بر ارائه خدمت به مردم را نقش بر آب کرده است، گفت: به رغم همه تبلیغات رسانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر و نژادپرستی خاندان آل سعود باید بگویم که عربستان سعودی کشوری عقب مانده به شمار می‌رود که فاصله طبقاتی در آن بیداد می‌کند و مردم آن از کوچکترین آزادی‌ها محرومند.

*نقض حقوق کارگران خارجی در عربستان سعودی

وی در بخش دیگر این مصاحبه به جمعیت بالای کارگران خارجی در عربستان پرداخت و افزود: اتباع خارجی در عربستان از کوچکترین حقوق خود محروم بوده و بعضا به رغم انجام کارهای سخت و طاقت‌فرسا حقوق آنها پرداخت نمی‌شود. علاوه بر مزاحمت‌های جنسی برای کارکنان بیگانه، مقامات و شاهزادگان آل سعود به ضرب وشتم و گاهی قتل کارگران مبادرت می‌کنند که خود بزرگترین نمونه نقض حقوق بشر و جنایت در حق بشریت به شمار می‌رود.

*حاکمیت اقلیت بر اکثریت مردم در عربستان

این معارض سعودی طبقه حاکم را اقلیت خواند و افزود: طبق آمارهای معتبر، وهابیون تنها 20 درصد از مردم عربستان را تشکیل می‌دهد این در حالی است که همه قدرت، ثروت و موسسات دولتی را به خدمت خود درآورده‌اند.
وی با بیان اینکه ریاض به سرکوب آزادی‌های مذهبی معروف است، تاکید کرد که در عربستان سعودی به غیر از مسلمانان حدود 8 میلیون شهروند غیرمسلمان حضور دارند که حقوق آنها توسط طبقه حاکم زیر پا گذاشته می‌شود.


* همدستی آمریکا و کشورهای غربی با ریاض در نقض حقوق بشر

وی در پاسخ به سئوالی درباره واکنش قدرت‌های غربی و مدعیان حقوق بشر در قبال نقض حقوق بشر در عربستان سعودی گفت: آمریکا و سایر کشورهای غربی دوست ریاض نمی‌تواند نقض حقوق بشر را انکار کند و بر اساس اسناد ویکی‌لیکس دولت‌های آمریکا در خصوص حقوق بشر در عربستان سعودی با نظام ریاض اختلاف نظر دارند ولی با این وجود از نظام عربستان که نظامی طغیانگر، تبعیض‌آمیز و فاسد است حمایت می‌کنند.
الحسن علت سکوت قدرت‌های غربی در قبال نقض حقوق بشر در عربستان سعودی گفت: طبقه حاکم در عربستان سعودی علاوه بر اعطای رشوه‌های هنگفت، منافع اقتصادی و سیاسی واشنگتن و کشورهای غربی را برآورده می‌کند وچنین امری باعث چشم پوشی غربی‌ها در خصوص سرکوب آزادی‌ها و نقض حقوق مسلم مردم عربستان می‌شوند.


*حقوق شیعیان بیش از سایرین توسط ریاض نقض می‌شود

این معارض سعودی با بیان اینکه ریاض هیچ اعتقادی به اصل همزیستی شهروندان و حقوق شهروندی ندارد، افزود: رعایت حقوق شهروندی به معنای برابری، عدالت، عدم تبعیض میان شهروندان، رعایت حقوق همه افراد ملت،‌ارائه خدمات به همه آحاد ملت است ولی مقامات ریاض منافع خود در عدم رعایت آنها می‌دانند.
وی با بیان اینکه حقوق شیعیان بیش از سایر آحاد ملت زیر پا گذاشته می‌شود؛ افزود: شیعیان عربستان هیچ منصبی در اداره کردن موسسه های دولتی یا وزراتخانه‌ها به آنها واگذار نمی‌شود و تلاش‌های ریاض برای تغییر ترکیب جمعیتی مناطق شیعه نشین در جریان است.
الحسن با اشاره به سیاست‌های ریاض برای کم نشان دادن نسبت جمعیتی شیعیان در مناطق شرقی این کشور، تاکید کرد که چنین توطئه‌های به شکست منجر می‌شوند.

* اعدام کارگران خارجی توسط مقامات دولتی

وی با بیان اینکه توهین به کارگر خارجی و اخراج آن از کشور به هیچ بهانه‌ای نیاز ندارد، گفت: برخی از خدمتکاران به بهانه‌های واهی در عربستان اعدام شدند که می‌توان به اعدام یک خدمتکار زن اندونزیایی و همچنین یک خدمتکار زن فیلیپینی اشاره کرد.برخی از شاهزادگان چندین تن از خدمتکاران زن را کشته‌اند و حتی در سفرهای خارجی که خدمتکاران را با خود می‌برند حقوق خدمتکاران را رعایت نکرده و بعضا حوادث قتلی در خارج صورت می‌گرفت که کیفرخواست‌هایی علیه برخی شاهزادگان در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی صادر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد